Lisää lukijoita blogiin – 3 vinkkiä blogin kävijämäärän kasvattamiseen
Haluat tuloja blogisi kautta, mutta jotta saisit kaupallisia yhteistöitä, asiakkaita tai myyntiä tarvitset lisää lukijoita blogiin, eikö?
Kasasin tähän blogipostaukseen kolme erillaista tapaa kasvattaa blogisi lukijamäärää, jotta saisi lisää näkyvyyttä aiheellesi. Itseasiassa laitoin nämä vielä nopeusjärjestykseen hitaimmasta nopeimpaan tapaan.
Eli jos olet tosi kärsimätön, niin kannattaa lukea postaus tarkasti loppuun saakka!
Lisää lukijoita blogiin – Hakukoneoptimointi
Blogipostausten hakukoneoptimointi on erinomainen tapa lisätä lukijoita, joskin kovin hidas sellainen.
Suomessa tehtiin vuonna 2016 yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. En löytänyt uudempaa tilastoa, mutta voisin kuvitella, että haut ovat lisääntyneet tuosta vielä reilusti.
Joten ihmiset janoavat tietoa Googlen kautta ja hyvin hakukoneoptimoidut blogipostaukset nousevat helposti korkealle hakutuloksissa.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa siis sitä, että valitaan jokin hakusana tai -termi, jolle kyseinen blogipostaus optimoidaan.
Ensin tarvitsee siis tehdä avainsana-analyysi, kirjoittaa blogipostaus sillä tavalla, että valittua avainsanaa käytetään tietyissä kohdissa postausta.
Sitten tietysti vaan toivotaan, että Google ränkkää tämän postauksen korkealle. Joten huomaat varmaan, että tämä ei ehkä ole kaikkein paras tapa, jos haluaa kasvattaa blogin lukijamäärää nopeasti.
Mihin blogipostausten hakukoneoptimointi sitten on hyvä?
Pitkäjänteiseen ja tasaiseen lukijamäärien kasvatukseen.
Jos blogissasi on (ja ehdottomasti olisikin hyvä olla) ikivihreää sisältöä, ne kannattaa hakukoneoptimoida hyvin, jotta ihmiset päätyvät niihin Googlen kautta.
Lisää lukijoita blogiin – Somejaot
Jotta blogi kasvaisi, olisi hyvä keskittyä sisällöntuotannon ohella jakamaan sisältöä eteenpäin.
Sanotaankin, että näiden suhde pitäisi olla 80/20. Eli 80% keskittyy sisällön jakamiseen ja 20% sisällön tuottamiseen. Olisitko arvannut, että prosentit menevät näin päin?
Ilman somejakoja on tosi vaikea tavoittaa lukijoita, mutta tavoittaako sitä kautta uusia lukijoita. Kyllä varmasti tavoittaa, mutta se on työlästä.
Jos jaat julkaisemasi blogipostauksen oman blogisi FB-sivulle, tavoitat ehkä noin 20% sivun tykkääjistä. Ja todennäköistä on, että he ovat jo blogisi ns. vakilukijoita, koska FB:n algoritmi näyttää julkaisuja pääasiassa heille, ketkä ovat niihin aiemminkin reagoineet.
Instagramissa blogipostauksiin on mahdollista saada helpommin lukijoita, koska linkkiominaisuus on saatavilla kaikille IG-stooreissa. Mutta sen tultua isomman yleisön käyttöön, ovat linkillisten stoorien näyttökerrat selkeästi laskeneet.
Koska niin monet bloggaajat tätä ovat hyödyntäneet jos swipe up- linkkien aikana., ovat Instagramin käyttäjät jo tottuneet siirtymään pois Instagramista lukemaan blogipostauksia.
Mutta Instagramin seuraajat ovat jo tuttuja kanssasi, joten todennäköisesti ovat myös blogisi vakilukijoita, eikä tällä tavalla tavoita täysin uusia lukijoita.
Yksi hyvä keino tavoittaa nimenomaan uusi lukijoita blogiin, on oman aihepiirin FB-ryhmät.
Enkä tarkoita tällä siis mitään yleisiä Bloggaajat -ryhmiä (ellei kohderyhmäsi ole siis bloggaajat), vaan sellaisia ryhmiä, joissa tiedät kohdeyleisösi viettävän aikaa.
Ryhmien kohdalla ongelmaksi muodostuu usein tiukat säännöt ja monesti hyvääkin tarkoittavat blogipostausten jaot katsotaan mainonnaksi ja spämmäykseksi. Mutta jos löydät hyvän ryhmän, niin pidä siitä tiukasti kiinni – niistä tavoittaa erinomaisesti uusia lukijoita!
Lisää lukijoita blogiin – Maksettu somemainonta
Miltä kuulostaisi, jos saisit Instagramin algoritmin etsimään sinulle uusia lukijoita, ketkä olisivat täysin tuntemattomia blogisi suhteen, mutta kiinnostuneita aiheesta, josta kirjoitat?
Instagram-mainonta tavoittaa käyttäjiä, ketkä ovat tottuneet siirtymään pois Instagramista lukemaan blogeja.
Voit luoda kohderyhmiä, jotka ovat kiinnostusten kohteiden perusteella samankaltaisia, kuin nykyiset Instagram-seuraajasi. Tämä on erinomainen tapa saada uutta yleisöä blogiin, eikä sinun tarvitse tehdä mitään muuta, kuin laittaa mainokset päälle ja antaa Instagramin algoritmi työskennellä puolestasi.
Eikä Instagram-mainonta ole kallista, vaikka aluksi voisi niin ajatella.
Uusia lukijoita voi saada blogiinsa alle 0,10€ klikkihinnalla, joka on todella edullista liikennettä.
Bloggaajan, joka tavoittelee blogistaan tuloja, on hyvä olla valmis investoimaan rahaakin blogiin. Nimittäin sitä ammattimaiset bloggaajat tekevät ja nämä ammattilaisten käytännöt kannattaa ehdottomasti ottaa itsekin haltuun.
Tiedät ehkä sanonnan raha tulee rahan luo? Se ei ole ihan tuulesta temmattu!
Haluatko oppia lisää toimivasta IG-mainonnasta?
“Rakensin sinulle tämän oppaan, jotta pääsisit heti vauhtiin Instagram-mainonnan kanssa, etkä joutuisi heittämään rahoja hukkaan vääränlaisten mainosten kanssa.”
SARI | Läppäribisnes
