3 suurinta syytä, miksi et saa kaupallisia yhteistöitä
Sinulla on ihan kivasti yleisöä, säännöllistä sisältöä ja olet yrittänyt lähestyä yrityksiä kaupallisten yhteistöiden merkeissä. Mutta vastaus on ei. Tai pahempaa, et kuule heistä koskaan mitään.
Tässä postauksessa käyn läpi 3 syytä, miksi kaupalliset yhteistyöt kiertävät sinut ja mitä voit tehdä parantaaksesi mahdollisuuksia yhteistöihin.
1 Yleisösi on epämääräinen
Tämä tilanne tulee eteen erityisesti Instagramissa silloin, kun tilin kasvattamiseen on käytetty “pikakeinoja”, kuten arvontoja tai pahempaa – buustausrinkejä. Näillä tavoilla tiliä kasvattavien on todella hankala kontrolloida sitä, millaisia henkilöitä seuraajiksi tulee. Ja mikä merkitys tällä on kaupallisten yhteistöiden kannalta?
Hähmäinen yleisökoostumus on hankala myydä yritykselle, he haluavat tietää tarkalleen, millaisen yleisön eteen he pääsevät. Sinä myyt kanavaasi mainosalustaksi, joten sinun tulee tarkkaan tietää, millainen yleisö sinulla on yritykselle tarjota.
Tämän vuoksi yrityksiä ei enää kiinnosta seuraajamäärä niin paljoa, kuin se, millainen seuraajakunta kanavalla on. Erityisesti mikrovaikuttajilla (Instassa esim. alle 10 000 seuraajaa) on tärkeää, että kohderyhmä on rajattu tarkasti ja yleisö on aidosti kiinnostunut samoista asioista.
2) Lisäarvo yritykselle
Toimiessani päivätyössä blogiportaalin tuottajana, sain päivittäin hakemuksia, joissa haluttiin portaalimme bloggaajiksi. Hylkäsin arviolta 95% hakemuksista ja lähes poikkeuksetta syynä oli se, että bloggaaja ei ollut nostanut hakemuksessaan yhtään syytä, miksi meidän kannattaisi ottaa hänet portaalimme.
Yritykset tekevät liiketoimintaa, jossa mitataan tuloksia. Jos heille ehdottaa yhteistyötä, pitää myös osata kertoa, mitä yritys saa siitä yhteistyöstä. Ei riitä, että kertoo rakastavansa yrityksen tuotteita ja haluavansa suositella niitä eteenpäin.
Paras tapa näyttää tuotu lisäarvoa, on aiemmat yhteistyöt. Toki, jos metsästät vielä ensimmäistä yhteistyötä, voi olla hankalaa näyttää mitään aiempien yhteistöiden tuloksia. Mutta voit näyttää, miten yleisösi on sitoutunut sinuun ja luottaa mielipiteisiisi.
3) Epäammatillinen ensivaikutelma
Ensivaikutelman voi tehdä (yleensä) vain kerran. Siksi lähestyminen yrityksiä kohtaan tulee olla tarkkaan mietitty. Ei voi lähettää viestiä samanlaisella tyylillä, mitä kaverille laittaisi, vaan lähestymisen tulee olla ammattimainen. Etenkin, jos lähestyt ns. Kylmällä viestillä eli että vastaanottaja ei ole verkostoissasi jo aiemmin.
Epäammattimaisen vaikutelman voi tehdä sillä, että lähettää viestin, jonka sisältö on puutteellinen. Lähes poikkeuksetta yritykset odottavat saavansa viestin mukana mediakitin (myös mediakorttina tunnettua) ja lukuja kanavastasi.
Yritysten markkinointihenkilöt ovat kiireisiä. Joten jos viestisi on puutteellinen, voipi olla, että heillä ei ole aikaa ja mielenkiintoa lähteä kyselemään lisätietoja. Siksi mielummin liikaa tietoa, kuin liian vähän.
Ensivaikutelma voi myös romuttua, kun yritys käy katsomassa kanavaasi. Yrityksen tulee nähdä selkeästi se, että heidän brändinsä istuu sinun brändiisi. Myös liiat yhteistyöt saattavat karkoittaa brändejä, silloin saattaa tulla olo, että tämä vaikuttaja mainostaa mitä tahansa ja on vain rahan perässä.
Jos kaiken tarvittavan voisi kiteyttää yhteen sanaan, niin se olisi aitous.
- Aidosti sinusta kiinnostunut yleisö.
- Aidosti brändistä kiinnostunut vaikuttaja.
- Aidosti sydämestä luotua sisältöä.
- Aidosti yhteistyötä tavoitteleva kampanja.
Ja haluan auttaa sua löytämään sen aitouden ja tuloksellisen tavan tehdä kaupallisia yhteistöitä. Siksi jaan kaiken tietämäni kaupallisten yhteistöiden hankkimisesta “Pitchaa ja tienaa vaikuttajana” -työpajassa.
Lue lisää tästä ja ilmoittaudu mukaan!
Ps. Huomasitko, että yksikään syy ei ollut se, että sinulla on liian pieni yleisö. Yleisön koolla ei ole enää niin suurta merkitystä, jo 500 seuraajalla Instassa voit tehdä yhteistöitä, kunhan yleisösi on kerätty tietyn aihepiirin ympärille.