Läppäribisnes

  • Etusivulle
  • Blogi
  • Ota yhteyttä
Bisnes, Sähköpostimarkkinointi

Näin aloitat sähköpostimarkkinoinnin (olet sitten lähdössä nollista tai lykännyt olemassa olevalle listalle lähettämistä)

Artikkeli sisältää mainoslinkkejä. Merkitty *

Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen on monelle iso mörkö. Usein siihen on syynä omat, negatiiviset ajatukset saaduista sähköposteista. 

“En lue edes tilaamiani uutiskirjeitä.”

“Sähköpostimarkkinointi on pelkkää tunkeilevaa spämmäystä.”

Jos saisin joka kerta euron, kun kuulen jonkun yrittäjän sanovan näin, olisin jo miljonääri. Tai ainakin kovaa vauhtia matkalla kohti sitä.

Totuus on se, että valtaosa yrittäjistä kärsii ajanpuutteesta. Ja valtaosa pienyrittäjistä tekee markkinointista itse. 

Mutta silti yrittäjät käyttävät suurimman osan markkinointipanostuksista someen. 

Luin jokin aika sitten artikkelin, jossa kerrottiin pienyrittäjien käyttävän jopa keskimäärin 6 tuntia viikossa markkinointiin somessa.

Someen, jossa 1-3 % yleisöstä näkee ja sitoutuu somejulkaisuihin.

Eli 16% siitä viikottaisesta arvokkaasta työajasta menee somessa.

Mutta vain murto-osa vaivalla haalituista seuraajista näkee sisällöt.

Kirkasta tämä ja sähköpostimarkkinointi tuntuu heti helpommalta

Muistan, kun yrittäjyyteni alkuaikoina (eli siinä 2016 pintaan) istuin co-workingtilassa ja pyörittelin ajatusta sähköpostimarkkinoinnista. 

Rehellisesti – se ei tuntunut kauhean helpolta tai kivalta ajatukselta. Sähköpostin lähettäminen on kuitenkin tosi henkilökohtainen tapa viestiä.

Olin kuitenkin seurannut jo pitkään digiyrittäjyyttä käsitteleviä blogeja ja podcasteja, joten mulla oli varmuus siitä, että se sähköpostilista on pakko pystyttää.

Halusin luoda passiivisia tuloja, joten niitä varten lista oli ihan MUST!

Mun päässä pyöri loopilla kolme kysymystä:

  1. Minkä ohjelmiston mä valitsen
  2. Miksi kukaan liittyisi mun listalle 
  3. Mitä sinne listalle sitten oikeasti lähetetään. 

Ja mieti, että mä kuitenkin samaan aikaan opiskelin markkinointia korkeakoulussa. Siellä ei kyllä käytännön tason markkinointia oppinut yhtään. 

Siksi ei auttanut kuin pistää kädet saveen ja lähteä opettelemaan hommaa itse. 

Ihan ensimmäinen asia, mitä tein, oli ihannetilaajan (eli oikeastaan ihanneasiakkaan) kirkastaminen. 

Joo, tiedän, mitä ajattelet. Taas tätä perushuttua. Mutta, annahan kun mä perustelen!

Kuten sanoin, sähköpostimarkkinointi on tosi henkilökohtainen tapa markkinoida. Jolloin meidän markkinoijien on tiedettävä, ketä me halutaan puhutella.

Jos tämä on sulle vielä vaikeaa, niin käsittelen tätä maksuttomassa oppaassani “Sähköpostilistan aloittaminen 5 päivässä” ja opit, miten kirkastat oman ihanneasiakkaasi!

Kun tämä on kirkastettu, on huomattavasti helpompaa miettiä sitä, miksi kukaan tulisi listalle tai mitä sinne lähetettäisiin. 

Ja mitä ohjelmistoon tulee, mä aloitin Mailchimpillä. Älä sä aloita, se on huono.

Aloita mielummin AWeberillä, se on yksinkertainen ja ilmainen ensimmäiseen 500 kontaktiin saakka.

Tässä on linkki Aweberiin*.

3 askelta sähköpostimarkkinoinnin starttaamiseen

1. Kirkasta ihannetilaajasi


Lähde miettimään, millaisia tilaajia haluat listallesi. Voit miettiä myös toisin päin – millaisia tilaajia et halua listallesi. 

Huomaathan, että ihannetilaajasi ei ole “25-45 vuotias työssäkäyvä nainen, jolla on 1-3 lasta ja hän asuu pikemmikin kaupungissa kuin maalla”. 

Tämä on kohderyhmäsi, joka toki on hyvä sekin tietää. Mutta tämän kohderyhmän sisältä löytyy juuri heitä, ketkä ovat täydellinen match sun kanssa. 

Tässä vaiheessa on hyvä kirkastaa sitä, millainen on heidän tilanne ja millaista apua he kaipaavat. Voit siis listata tilanteita, joissa pystyt auttamaan ja taas tilanteita, joissa et pysty auttamaan. 

2. Luo odotukset

Lähdet sitten nollista, eli vasta perustat listaa tai herättelet olemassa olevaa listaa henkiin, on tärkeää, että listallasi oleva tilaaja tietää, mitä on tulossa. Samalla asetat itsellesi myös raamit tekemisellesi. 

Kirjoita siis ylös, mistä kaikista aiheista aiot viestiä. Listaa jokaisesta aiheesta 1-5 hyötyä, mitä lukija saa. Määritä vielä, kuinka usein lähetät viestiä ja pysy myös tässä – olethan luvannut sen tilaajallesi. 

Esimerkki odotuksista voisi olla tällainen:

“Uutiskirje lähtee tiistai ja torstai aamuna. Tiistain viestissä keskitytään lasten tunnetaitojen opetteluun käytännön esimerkin kautta, jotta ei mene sormi suuhun tosipaikan edessä. Torstaisin vastataan tilaajan lähettämiin kysymyksiin, jotta tilaajat saavat myös omiin tilanteisiinsa sopivia vinkkejä.”

3. Lähetä ensimmäinen viesti

Sitten on aika lähettää ensimmäinen viesti. Iik. Se on tosi jännittävää, aina. 

Jos sulla ei ole vielä listaa olemassa, tee näin 

Laita nyt kalenteriin päivä viikon päähän, jolloin aiot sen lähettää. Tällöin saat itsellesi aikataulun ja asia tulee oikeasti tehtyä. 

Tänään aloitat kirjautumalla Mailerliteen (tai mihin ohjelmaan oletkaan päätynyt) ja luot siellä lomakkeen ja listan (tai Mailerlite taitaa puhua näistä ryhmänä). 

Sen jälkeen kerro somessa, että olet aloittanut uuden uutiskirjeen (tai keksi tälle joku parempi sana, kaverikirje, sisäpiiri tms.). Kerro mitä hyötyjä tilaaja saa. Ja linkkaa liittymislomake. 

Kun lähettämispäivä tulee kalenterissa eteen, lähetät sen viestin. Vaikka listallasi olisi 5 henkilöä, joista yksi olisi supportaava perheenjäsenesi, lähetät sen. Löydät seuraavasta osiosta vinkin siihen, millaisen viestin voit lähettää!

Jos sulla on lista jo olemassa, tee näin

Ensinnäkin, haluan painottaa, että nämä listalaiset ovat liittyneet syystä sun listalle. Joten, älä lähde suotta selittelemään missä olet ollut ja miksi he eivät ole kuulleet sinusta. 

Muista syy, miksi he ovat listallasi. (psst. todennäköisesti he ovat ladanneet jonkin liidimagneetin). Mieti 3 myyttiä/uskomusta, mitä yleisölläsi on tähän aiheeseen liittyen. Kirjoita viesti, jossa taklaat yhden näistä uskomuksista. Lähetä uusi viesti vähintään viikon päästä ja taklaa seuraava uskomus. 

Ja näin! Nyt oot aloittanut sähköpostimarkkinoinnin. Älä tee tästä itsellesi liian vaikeaa jatkossakaan!

Jos kaipaat lisää vinkkejä sähköpostimarkkinointiin, niin ota mun tili seurantaan Instagarmissa -> @saribrunberg 

TAGS:Markkinointi
0 Comments
Share

You May Also Like

Miksi sähköpostilista ei kasva? 5 yleisintä syytä (ja ratkaisut)

November 4, 2024

Sähköpostimarkkinointi ei vaadi myyntitaitoja – Näin rakennat vahvan suhteen yleisöön sähköpostin avulla

June 5, 2023

Sähköpostilista vai some – kumpi kannattaa valita yrittäjänä?

October 31, 2024

Leave a Comment Cancel Comment

Previous Post
Nosta markkinointisi uudelle tasolle sähköpostilistalla – tässä on kaikki, mitä tarvitset päästäksesi alkuun!
Next Post
5 askelta tehokkaan sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen yrittäjille
Moi mä oon Sari!

Moi mä oon Sari!

Konttorirottailuun kyllästynyt bisnesvalmentaja, joka auttaa naisia rakentamaan bisneksen verkkoon ja saavuttamaan vapaamman elämän, jossa ei tarvitse odotella aina vaan seuraavaa lomaa. Löydät mut Instasta tunnuksella @saribrunberg

Recent Posts

  • Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija- yrittäjä tarvitsee sellaisen?

    Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija tarvitsee sellaisen?

    November 12, 2024
  • Näin myyt premiumvalmennusta vähemmällä vaivalla enemmän

    Premiumvalmentajan opas ajankäytön optimointiin: Miten myydä premiumvalmennusta enemmän tekemällä vähemmän?

    November 11, 2024
  • Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

    Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

    November 8, 2024

Copyright 2024 Kaaos Consulting Oy Site Powered by Pix & Hue.

Käytämme keksejä, jotta pystymme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen sisällön. Voit sortata keksejä klikkaamalla "Cookie Settings" tai hyväksyä ne klikkaamalla "Accept All".
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT