Näin aloitat sähköpostimarkkinoinnin (olet sitten lähdössä nollista tai lykännyt olemassa olevalle listalle lähettämistä)
Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen on monelle iso mörkö. Usein siihen on syynä omat, negatiiviset ajatukset saaduista sähköposteista.
“En lue edes tilaamiani uutiskirjeitä.”
“Sähköpostimarkkinointi on pelkkää tunkeilevaa spämmäystä.”
Jos saisin joka kerta euron, kun kuulen jonkun yrittäjän sanovan näin, olisin jo miljonääri. Tai ainakin kovaa vauhtia matkalla kohti sitä.
Totuus on se, että valtaosa yrittäjistä kärsii ajanpuutteesta. Ja valtaosa pienyrittäjistä tekee markkinointista itse.
Mutta silti yrittäjät käyttävät suurimman osan markkinointipanostuksista someen.
Luin jokin aika sitten artikkelin, jossa kerrottiin pienyrittäjien käyttävän jopa keskimäärin 6 tuntia viikossa markkinointiin somessa.
Someen, jossa 1-3 % yleisöstä näkee ja sitoutuu somejulkaisuihin.
Eli 16% siitä viikottaisesta arvokkaasta työajasta menee somessa.
Mutta vain murto-osa vaivalla haalituista seuraajista näkee sisällöt.
Kirkasta tämä ja sähköpostimarkkinointi tuntuu heti helpommalta
Muistan, kun yrittäjyyteni alkuaikoina (eli siinä 2016 pintaan) istuin co-workingtilassa ja pyörittelin ajatusta sähköpostimarkkinoinnista.
Rehellisesti – se ei tuntunut kauhean helpolta tai kivalta ajatukselta. Sähköpostin lähettäminen on kuitenkin tosi henkilökohtainen tapa viestiä.
Olin kuitenkin seurannut jo pitkään digiyrittäjyyttä käsitteleviä blogeja ja podcasteja, joten mulla oli varmuus siitä, että se sähköpostilista on pakko pystyttää.
Halusin luoda passiivisia tuloja, joten niitä varten lista oli ihan MUST!
Mun päässä pyöri loopilla kolme kysymystä:
- Minkä ohjelmiston mä valitsen
- Miksi kukaan liittyisi mun listalle
- Mitä sinne listalle sitten oikeasti lähetetään.
Ja mieti, että mä kuitenkin samaan aikaan opiskelin markkinointia korkeakoulussa. Siellä ei kyllä käytännön tason markkinointia oppinut yhtään.
Siksi ei auttanut kuin pistää kädet saveen ja lähteä opettelemaan hommaa itse.
Ihan ensimmäinen asia, mitä tein, oli ihannetilaajan (eli oikeastaan ihanneasiakkaan) kirkastaminen.
Joo, tiedän, mitä ajattelet. Taas tätä perushuttua. Mutta, annahan kun mä perustelen!
Kuten sanoin, sähköpostimarkkinointi on tosi henkilökohtainen tapa markkinoida. Jolloin meidän markkinoijien on tiedettävä, ketä me halutaan puhutella.
Kun tämä on kirkastettu, on huomattavasti helpompaa miettiä sitä, miksi kukaan tulisi listalle tai mitä sinne lähetettäisiin.
Ja mitä ohjelmistoon tulee, mä aloitin Mailchimpillä. Älä sä aloita, se on huono.
Aloita mielummin Mailerlitellä, se on yksinkertainen ja ilmainen ensimmäiseen 1000 kontaktiin saakka.
Tässä on linkki Mailerliteen. Jos joskus upgreidaat sen maksulliseen versioon, mä saan siitä pienen komission.
3 askelta sähköpostimarkkinoinnin starttaamiseen
- Kirkasta ihannetilaajasi
Lähde miettimään, millaisia tilaajia haluat listallesi. Voit miettiä myös toisin päin – millaisia tilaajia et halua listallesi.
Huomaathan, että ihannetilaajasi ei ole “25-45 vuotias työssäkäyvä nainen, jolla on 1-3 lasta ja hän asuu pikemmikin kaupungissa kuin maalla”.
Tämä on kohderyhmäsi, joka toki on hyvä sekin tietää. Mutta tämän kohderyhmän sisältä löytyy juuri heitä, ketkä ovat täydellinen match sun kanssa.
Tässä vaiheessa on hyvä kirkastaa sitä, millainen on heidän tilanne ja millaista apua he kaipaavat. Voit siis listata tilanteita, joissa pystyt auttamaan ja taas tilanteita, joissa et pysty auttamaan.
- Luo odotukset
Lähdet sitten nollista, eli vasta perustat listaa tai herättelet olemassa olevaa listaa henkiin, on tärkeää, että listallasi oleva tilaaja tietää, mitä on tulossa. Samalla asetat itsellesi myös raamit tekemisellesi.
Kirjoita siis ylös, mistä kaikista aiheista aiot viestiä. Listaa jokaisesta aiheesta 1-5 hyötyä, mitä lukija saa. Määritä vielä, kuinka usein lähetät viestiä ja pysy myös tässä – olethan luvannut sen tilaajallesi.
Esimerkki odotuksista voisi olla tällainen:
“Uutiskirje lähtee tiistai ja torstai aamuna. Tiistain viestissä keskitytään lasten tunnetaitojen opetteluun käytännön esimerkin kautta, jotta ei mene sormi suuhun tosipaikan edessä. Torstaisin vastataan tilaajan lähettämiin kysymyksiin, jotta tilaajat saavat myös omiin tilanteisiinsa sopivia vinkkejä.”
- Lähetä ensimmäinen viesti
Sitten on aika lähettää ensimmäinen viesti. Iik. Se on tosi jännittävää, aina.
Jos sulla ei ole vielä listaa olemassa, tee näin
Laita nyt kalenteriin päivä viikon päähän, jolloin aiot sen lähettää. Tällöin saat itsellesi aikataulun ja asia tulee oikeasti tehtyä.
Tänään aloitat kirjautumalla Mailerliteen (tai mihin ohjelmaan oletkaan päätynyt) ja luot siellä lomakkeen ja listan (tai Mailerlite taitaa puhua näistä ryhmänä).
Sen jälkeen kerro somessa, että olet aloittanut uuden uutiskirjeen (tai keksi tälle joku parempi sana, kaverikirje, sisäpiiri tms.). Kerro mitä hyötyjä tilaaja saa. Ja linkkaa liittymislomake.
Kun lähettämispäivä tulee kalenterissa eteen, lähetät sen viestin. Vaikka listallasi olisi 5 henkilöä, joista yksi olisi supportaava perheenjäsenesi, lähetät sen. Löydät seuraavasta osiosta vinkin siihen, millaisen viestin voit lähettää!
Jos sulla on lista jo olemassa, tee näin
Ensinnäkin, haluan painottaa, että nämä listalaiset ovat liittyneet syystä sun listalle. Joten, älä lähde suotta selittelemään missä olet ollut ja miksi he eivät ole kuulleet sinusta.
Muista syy, miksi he ovat listallasi. (psst. todennäköisesti he ovat ladanneet jonkin liidimagneetin). Mieti 3 myyttiä/uskomusta, mitä yleisölläsi on tähän aiheeseen liittyen. Kirjoita viesti, jossa taklaat yhden näistä uskomuksista. Lähetä uusi viesti vähintään viikon päästä ja taklaa seuraava uskomus.
Ja näin! Nyt oot aloittanut sähköpostimarkkinoinnin. Älä tee tästä itsellesi liian vaikeaa jatkossakaan!
Jos kaipaat lisää vinkkejä sähköpostimarkkinointiin, niin ota mun tili seurantaan Instagarmissa -> @saribrunberg