Läppäribisnes

  • Etusivulle
  • Blogi
  • Ota yhteyttä
Sähköpostimarkkinointi

5 askelta tehokkaan sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen yrittäjille

Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen on mielessä (ja myös siellä to-do listalla…)

Mutta yhden kanavan lisääminen tähän sotkuun tuntuu tuovan enemmän vain kuormitusta kuin mahdollisuksia?

Haluan heti alkuun kertoa, että markkinoinnin ei tarvitse tuntua jatkuvalta tulipalojen sammuttelulta ja sekavalta sähläykseltä!

Monille verkkovalmentajille markkinointi on hämmentävää ja turhauttavaa, ja se vie aikaa pois siitä, mikä on tärkeintä – asiakkaiden auttamisesta ja liiketoiminnan kasvattamisesta.

Oon varma, että sulla on tosi hyvä valmennus. 

Lanseerattaessa sitä olit takuulla innoissasi ja odotit, että asiakkaat alkavat virrata sisään. 

Mutta huomasitkin, että markkinointisi on sekavaa ja hajanaista. 

Asiakkaita tulee silloin tällöin mutta ei kuitenkaan säännöllisesti – etkä oikein tiedä mitä reittiä pitkin he löytävät luoksesti. 

Tämä epävarmuus luo stressiä ja tuntuu, että teet jatkuvasti sisältöjä toivoen, että kun yleisöni tarpeeksi kuluttaa sisältöjäni, he ostavat minulta.

Olet epävarma siitä, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, ja tunnet, että juokset jatkuvasti ympäriinsä kokeilemassa kaikenlaist uutta ilman selkeää suuntaa. 

Päivittäinen työ on alkanut tuntumaan kaaokselta, ja tuntuu, ettet saa mitään aikaan. 

Asiakashankinnan ennustamattomuus tekee taloudellisesta suunnittelusta haastavaa, ja huomaat miettiväsi, onko tämä kaikki vaivan arvoista, mutta silti paluu päivätöihin tuntuu surkeammalta ajatukselta. 

Lopulta motivaatiosi markkinointiin kärsii, ja samalla kärsii myös liiketoimintasi kasvu.

Tässä artikkelissa käyn läpi viisi askelta, joiden avulla voitpäästä eroon tästä turhauttavasta kierteestä aloittamalla sähköpostimarkkinoinnin.

Näiden askelten avulla saat markkinointisi järjestykseen, houkuttelet tasaisesti uusia asiakkaita ja voit keskittyä siihen, mitä osaat parhaiten – valmentamiseen ja bisneksesi kehittämiseen.

Tavoita enemmän potentiaalisia asiakkaita sähköpostilistalla ja kasvata tulojasi

Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen voi tuntua pelottavalta ja jopa ylivoimaiselta, varsinkin jos et ole aiemmin tehnyt sitä systemaattisesti. Ehkä olet miettinyt, mistä aloittaa ja miten rakentaa ensimmäinen sähköpostilistasi.

Oot saattanut jo viettänyt tunteja verkossa etsimällä vinkkejä ja ohjeita, mutta todennut, että sähköpostilistan rakentamiseen liittyvät tekniset termit ja prosessit saavat sut turhautumaan, koska et koe olevasi järin tekninen ihminen. 

Toivottavasti sua kuitenkin lohduttaa vähän se että tekniikkaa ei tarvitse pelätä, vaan ohjelmistojen kanssa taiteilukin on ihan opittavissa oleva taito. 

Voi olla, että oot yrittänyt kerätä sähköpostiosoitteita manuaalisesti exceliin copy-pastettaen niitä Instan DM:istä ja asiakkaiden niitä antaessa…  vain huomataksesi, että et ole hyödyntänyt tätä listaa millään tavalla. 

Sua ehkä mietityttää, mitä sisältöä sähköpostiviesteihisi tulisi sisällyttää, että ne voisivat hyödyttää sekä vastaanottajaa että sinua. Kuitenkin niin, että et kuulosta liian tyrkyltä. 

Haluat pitää suhteen listalaisiisi aitona ja rehellisenä, mutta samalla tiedät, että markkinointi on välttämätöntä, että bisnes pyörii. 

Tämä tasapainottelua arvon ja myynnin välillä johtaa siihen, että viestit jäävät lähettämättä.

Monet valmentajat kokevat ihan tismalleen samoja haasteita. He kokevat, että markkinointi vie liikaa aikaa ja energiaa, ja tulokset ovat usein epävarmoja. 

Tiedän, että haluat muuttaa tämän tilanteen. Et muuten lukisi tätä postausta.

Haluat saada markkinointisi järjestykseen ja lopettaa tulipalojen sammuttelun. 

Haluat rakentaa sähköpostilistan, joka auttaa sinua tavoittamaan uusia asiakkaita ja kasvattamaan liiketoimintaasi. 

Ja mikä tärkeintä, haluat tehdä sen tavalla, joka tuntuu luonnolliselta ja aidolta.

Hyvä uutinen on, että sähköpostimarkkinointi ei ole niin monimutkaista kuin miltä se saattaa aluksi tuntua. 

Oikeilla työkaluilla ja selkeillä ohjeilla voit rakentaa tehokkaan ja toimivan sähköpostimarkkinoinnin, joka auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.

5 askelta tehokkaan sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen verkkovalmentajille

Tiedän, että sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen voi tuntua todella haastavalta. Siinä on paljon teknisiä asioita ja , on aika sukeltaa käytännön askeleisiin, joiden avulla voit rakentaa tehokkaan sähköpostimarkkinoinnin järjestelmän. Näiden viiden askeleen avulla pääset alkuun ja voit alkaa nähdä konkreettisia tuloksia markkinoinnissasi.

1. Valitse oikea sähköpostimarkkinoinnin ohjelmisto

Ensimmäinen askel on valita oikea sähköpostimarkkinointiohjelmisto, joka vastaa tarpeitasi. 

On olemassa monia eri vaihtoehtoja, mutta oikean työkalun valinta riippuu monista tekijöistä, kuten budjetistasi, teknisestä osaamisestasi ja tarvittavista ominaisuuksista.

Jos haluat suositukseni ja etsit ohjelmistoa, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän, hyvät automaatio-ominaisuudet ja tehokkaan raportoinnin suosittelen tutustumaan Mailerliteen.

Sen kanssa pääset alkuun ilmaiseksi ja maksulliseksi ohjelmisto muuttuu vasta, kun listallasi on 1000 kontaktia tai yli! 

Älä annan ohjelmiston valinnan pysäyttää sinua rakentamasta sähköpostilistaa. Tekniikka voi tuntua pelottavalta, mutta anna itsellesi lupa olla aloittelija.

Jokainen yrittäjä joutuu kohtaamaan uusia ja jännittäviä asioita, mutta he ketkä päättävät suoritua niistä haasteista huolimatta, ovat heitä ketkä menestyvät!

2. Luo ihanneasiakkaita sähköpostilistalle houkuttava liidimagneetti

Toinen tärkeä askel on luoda liidimagneetti, joka houkuttelee ihanneasiakkaitasi liittymään sähköpostilistallesi.

Liidimagneetti voi olla esimerkiksi ilmainen opas, webinaari, videokoulutus tai jopa minikurssi, joka tarjoaa arvokasta tietoa ja ratkaisuja kohdeyleisösi ongelmiin.

Varmista, että liidimagneettisi on houkutteleva ja relevantti kohdeyleisöllesi. 

Lähde siitä ajatuksesta, että tätä liidimagneetin tietoa ei löydy Googlen etusivulta, vaan teet siitä uniikin lisäten omia näkemyksiäsi asiasta! 

Liidimagneetin tavoite on auttaa sinua keräämään potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiosoitteita ja aloittamaan suhteen rakentamisen heidän kanssaan.

Lue myös: Näin aloitat sähköpostilistan ilman liidimagneettia

3. Luo hyvin konvertoiva laskeutumissivu

Kolmas askel on luoda laskeutumissivu, joka on optimoitu konvertoimaan ihanneasiakkaat sähköpostilistallesi liittyjiksi. 

Laskeutumissivun tarkoitus on poimia nimenomaan ihanneasiakkaasi mukaan listalle. Joten kenen tahansa asiasta kiinnostuneen ei tarvitse klikata itseään listalle. 

Hyvin konvertoivan laskeutumissivun 5 ominaisuutta ovat:

  • selkeä ja houkuttava teksti
  • tehokkaat otsikot puhuttamaan nimenomaan ihanneasiakasta
  • selkeä arvolupaus – miksi tähän kannattaa käyttää aikaa
  • yksinkertainen lomake – kerää vähimmät mahdolliset tiedot
  • vahva toimintakehote (Call To Action). 

Laskeutumissivun yksinkertaisuus ja selkeys ovat avainasemassa – poista kaikki häiriötekijät, jotka saattavat estää kävijääsi liittymästä listallesi.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kävijän tullessa laskeutumissivulle hän joko a) liittyy mukaan sähköpostilistalle tai b) hän poistuu laskeutumissivulta. 

Laskeutumissivulle ei kuulu linkit somekanaviin tai blogiin – myös sivun menu ja footer on hyvä piilottaa. 

4. Rakenna automaattinen sähköpostisarja

Neljäs askel on rakentaa automaattinen sähköpostisarja (kutsutaan myös tervetulosarjaksi), joka toivottaa uudet tilaajat tervetulleiksi ja alkaa heti tarjota arvoa. 

Tämä sarja voi sisältää esimerkiksi 3-5 sähköpostia, jotka toimitetaan vähitellen (1-3 päivän välein) uusille tilaajille. 

Tämän automaattisen sarjan avulla voit aloittaa suhteen rakentamisen uusien tilaajiesi kanssa ja valmistella heitä ostamaan palveluitasi tai tuotteitasi.

Tutkitusti innokkaimpia ostamaan ovat he, ketkä ovat vastikään liittyneet sähköpostilistalle. 

Tätä tukee myös avausprosentit, joita tervetulosarja saa. Oma tervetulosarjani neljän viestin keskimääräinen avausprosentti on 69% (viikottaisen uutiskirjeen n. 50%).

Eli tätä sähköpostisarjaa ei missään nimessä kannata ignorata. Muista kuitenkin, että näissä viesteissä ei ole kyse sinusta – vaan listalle liittyneestä ihanneasiakkasta. 

Jokaista viestiä kirjoittaessa kysy itseltäsi, onko tämä varmasti hyödyllinen ihanneasiakkaalleni. 

5. Markkinoi liidimagneettiasi aktiivisesti uusille yleisöille

Viides ja viimeinen askel tuloksia tuovaan sähköpostimarkkinointiin on liidimagneetin markkinointi. 

Ihmisten pitää saada tietää sinusta, jotta he voivat ostaa sinulta. 

Tärkeintä listan kasvattamisessa on jatkuvasti löytää tapoja tavoittaa uutta yleisöä. On tärkeää toki viedä jo olemassa olevaa omaa yleisöä esimerkiksi somekanavista sähköpostilistalle. 

Mutta vielä tärkeämpää on päästä täysin uusien silmäparien eteen. 

Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi:

  • vierailut podcasteissa
  • vieraskynäpostaukset muiden yrittäjien blogeihin
  • maksettu mainonta
  • nostot muiden yrittäjien sähköpostilistoilla
  • PR ja “perinteinen” media

Kaikissa näissä tulee miettiä, että tavoittaako kyseinen kanava sitä minun omaa yleisöäni, jossa voisi olla ihanneasiakkaitani eli potentiaalisia asiakkaita. 

Mikäli vastaus on kyllä, älä epäröi ottaa kyseistä tapaa markkinoida liidimagneettiasi käyttöön! 

Näiden viiden askeleen avulla voit rakentaa tuloksia tuovan sähköpostimarkkinointiautomaation joka auttaa sinua houkuttelemaan ihanneasiakkaitasi listalle ja kasvattamaan myyntiäsi jopa silloin, kun itse olet offline!

Lisää vinkkejä ja inspiraatiota tuloksia tuovaan markkinointiin löydät Instasta, ota seurantaan –> @saribrunberg

TAGS:Markkinointi
0 Comments
Share

You May Also Like

Sähköpostilistan luominen: Aloittelijan opas vuodelle 2024

November 4, 2024

Miksi sähköpostilista ei kasva? 5 yleisintä syytä (ja ratkaisut)

November 4, 2024

Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija tarvitsee sellaisen?

November 12, 2024

Leave a Comment Cancel Comment

Previous Post
Näin aloitat sähköpostimarkkinoinnin (olet sitten lähdössä nollista tai lykännyt olemassa olevalle listalle lähettämistä)
Next Post
Markkinoinnin sudenkuoppa: Miksi ilmainen sisältö voi hidastaa yrityksesi kasvua
Moi mä oon Sari!

Moi mä oon Sari!

Konttorirottailuun kyllästynyt bisnesvalmentaja, joka auttaa naisia rakentamaan bisneksen verkkoon ja saavuttamaan vapaamman elämän, jossa ei tarvitse odotella aina vaan seuraavaa lomaa. Löydät mut Instasta tunnuksella @saribrunberg

Recent Posts

  • Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija- yrittäjä tarvitsee sellaisen?

    Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija tarvitsee sellaisen?

    November 12, 2024
  • Näin myyt premiumvalmennusta vähemmällä vaivalla enemmän

    Premiumvalmentajan opas ajankäytön optimointiin: Miten myydä premiumvalmennusta enemmän tekemällä vähemmän?

    November 11, 2024
  • Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

    Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

    November 8, 2024

Copyright 2024 Kaaos Consulting Oy Site Powered by Pix & Hue.

Käytämme keksejä, jotta pystymme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen sisällön. Voit sortata keksejä klikkaamalla "Cookie Settings" tai hyväksyä ne klikkaamalla "Accept All".
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT