Läppäribisnes

  • Etusivulle
  • Blogi
  • Verkkokurssit
  • Ota yhteyttä
Instagram

Instagram-mainonta yrittäjille – Millainen on hyvä Instagram mainos?

Maksullinen mainonta on houkutteleva vaihtoehto kiireisille yrittäjille. Ja se on myös erittäin toimiva vaihtoehto. Mutta mistä tietää, millainen on hyvä Instagram-mainos?

Hyvä Instagram-mainos tietenkin on sellainen, mikä saa aikaan haluttuja tuloksia.

Esimerkiksi, jos haluamme liikennettä verkkosivuille, niin hyvä Instagram-mainos tuo uusia silmäpareja saitille.

Mutta mitä pitää ottaa huomioon, kun Instagram-mainosta lähtee suunnittelemaan? Tärkeää on, että mielessä on mainoksen tavoite, kohdennus, kuva ja teksti.

Millainen tavoite hyvään Instagram-mainokseen

Ennen edes mainostyökalun avaamista pitää miettiä, että mitä sillä Instagram-mainoksella tavoitellaan.

Hirmuisen helppo on klikata Instagramissa kuvan alla olevaa “Markkinoi” nappia ja pistää muutama euro juoksemaan ja toivoa, että joku tykkäilee kuvasta.

Mutta tällainen mainonta on käytännössä ihan arpapeliä ja useimmiten todella tehotonta.

Mainoksella pitää siis olla tavoite, jonka mukaan se optimoidaan. Eli tällöin Instagram kaivaa sellaista yleisöä, jotka tunnetusti toimivat sen mukaisesti.

Esimerkiksi jos haluamme liikennettä verkkosivuille, niin mainokselle asetetaan tavoitteeksi liikenne. Sitten Instagram etsii halutusta kohderyhmästä henkilöitä, jotka usein klikkaavat mainoksia.

Instagram-mainoksen tavoite pitää siis miettiä sen mukaan, mitä haluamme sitä näkevien henkilöiden tekevän!

Millainen kohdennus hyvään Instagram-mainokseen

Hyvä kohdennus ei ole liian laaja, mutta ei liian tarkkakaan. Liian laajalla kohdentamisella ei todennäköisesti tavoita omaa kohderyhmää.

Jos mainostaa kaikille suomalaisille, on tosi epätodennäköistä, että mainos osuisi juuri niille henkilöille, ketkä voisivat olla sinun paikkakunnallasi kiinnostuneita palveluistasi.

Joten hyvässä kohdentamisessa on mietitty lokaatio – palveletko koko Suomea (tai jopa maailmaa) vai ainoastaan yhdellä paikkakunnalla.

Entä minkä ikäisiä haluat mainoksellasi tavoittaa?

Haluatko mainoksen näkyvän sekä miehille että naisille?

Tällasilla demografisilla kohdennuksilla kohderyhmä saattaa jäädä vielä liian laajaksi, jolloin mainoksella ei saavuteta haluttuja tuloksia.

Kohdentaminen on isoimmassa roolissa, jotta mainos tavoittaa oikeat silmäparit. Onneksi mainostyökalussa on vielä monta erilaista kikkaa, jolla se oikea kohderyhmä tavoitetaan.

Kohdentamista voi tarkentaa mm. kiinnostusten kohteiden kautta tai voi luoda mukautettua kohderyhmiä, jolloin mainoksesi näkyvät esimerkiksi Instagramissa sisältöihisi reagoineille.

Tai voit luoda heistä kaksoisolentokohderyhmän. Tällöin mainoksesi näkyy henkilöille, ketkä ovat samankaltaisia kuin jo kanssasi reagoineet.

Lue lisää kohdeyleisöistä maksuttomasta IG-mainonnan oppaasta.

Millainen kuva hyvään Instagram-mainokseen

Kuvan tarkoitus on pysäyttää Instagramin selaaja.

Tältä osin mainoskuva ei eroa mitenkään normaalista Instagram-kuvasta, jolla on sama tarkoitus.

Mainoskuvassa on kuitenkin hyvä muistaa, että jokaiselle kohdeyleisölle toimii hieman erilainen kuva. Kylmä yleisö ei välttämättä innostu kuvasta, jossa näkyy mainostajan kasvot tai tuote. Kun taas lämmin yleisö taas reagoi tällaisiin mainoksiin eri tavalla.

Kuvat voivat sisältää tekstiä, mutta Instagram saattaa rankaista liiasta tekstistä ja rajoittaa mainoksen näkyvyyttä.

Tulee myös muistaa se, että Instagramin käyttäjät selaavat kuvia ja liikaa tekstiä sisältävä kuva saattaa näyttää välittömästi mainokselta.

Tarkoitus on herättää käyttäjän huomio positiivisessa mielessä, ei keskeyttämällä scrollaus liian tyrkyttävällä mainoskuvalla.

Millainen teksti hyvään Instagram-mainokseen

Kuva pysäyttää, teksti laittaa toimimaan.

Yksinkertaistettuna hyvä Instagram-mainos toimii näin. Instagram-mainoksissa haaste on se, että tekstiä ei mahdu järin paljon, ainakaan jos vertaa FB-mainoksiin.

Tekstiä kannattaa suunnitella jo etukäteen ennen kuin ryhdyt luomaan mainoksia ja miettiä, miten saisit oman sanomasi tiivistettyä pariin lauseeseen. Instagram-mainoksissa näkyy noin kaksi riviä tekstiä.

Muista, että mainoksissakin on oman brändiäänen kuuluttava.

Älä siis tee mainoksesta liian mainosmaista, vaan käytä siinä samanlaista kieltä, kuin käytät muuallakin Instagramissa.

Tarkoitus on saada Instagram-mainoksen näkevät käyttäjät toimimaan, joten tee se omalla tyylilläsi, mutta pidä tavoite kuitenkin kirkkaana mielessä. Mieti tarkka, kohdennettu viesti juuri sinun kohdeyleisöllesi.

Häshtägit kasvattavat orgaanisten julkaisujen näkyvyyttä mutta Instagram-mainoksien teksteissä ei käytetä häshtägejä. Käytössä on rajoitettu määrä merkkejä eivätkä mainokset näy häshtäg-hauissa, joten on aivan turha tuhlata merkkejä niihin.


Haluatko oppia lisää toimivasta IG-mainonnasta?

“Rakensin sinulle tämän oppaan, jotta pääsisit heti vauhtiin Instagram-mainonnan kanssa, etkä joutuisi heittämään rahoja hukkaan vääränlaisten mainosten kanssa.”

Sari | Läppäribisnes
TAGS:Maksullinen mainonta
0 Comments
Share

You May Also Like

Haaveena saada Instagramilla rahaa? 3 eri tapaa onnistua!

June 23, 2021

Mitä julkaisisin Instagramiin – Kuvaideoita yrittäjälle

November 20, 2016

Kävijöitä blogiin Instagramista – 3 eri tapaa

April 7, 2020

Leave a Comment Cancel Comment

Previous Post
Palveluiden myynti Instagramissa – 5 vinkkiä yrittäjille
Next Post
4 askelta – näin aloitat maksullisen mainonnan Instagramissa
Moi mä oon Sari!

Moi mä oon Sari!

Konttorirottailuun kyllästynyt bisnesvalmentaja, joka auttaa naisia rakentamaan bisneksen verkkoon ja saavuttamaan vapaamman elämän, jossa ei tarvitse odotella aina vaan seuraavaa lomaa.

Recent Posts

  • Nosta markkinointisi uudelle tasolle sähköpostilistalla

    Nosta markkinointisi uudelle tasolle sähköpostilistalla – tässä on kaikki, mitä tarvitset päästäksesi alkuun!

    July 5, 2023
  • Sähköpostimarkkinointi on paljon muutakin kuin myymistä.

    Sähköpostimarkkinointi ei vaadi myyntitaitoja – Kuinka rakentaa vahva suhde yleisöön sähköpostin avulla

    June 5, 2023
  • Verkkokurssien myyntejä kasvattavan webinaarin rakenne​

    February 18, 2023

Copyright 2021 Kaaos Consulting Oy Site Powered by Pix & Hue.

Käytämme keksejä, jotta pystymme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen sisällön. Voit sortata keksejä klikkaamalla "Cookie Settings" tai hyväksyä ne klikkaamalla "Accept All".
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT