5 mokaa, jotka olen tehnyt Instagramissa
Instagramissa ei ole tietynlaisia “sääntöjä” miten sitä pitää käytää, kuten ei muutenkaan sosiaalisessa mediassa (paitsi käytössäännöt). On kuitenkin hyvä miettiä muutamia juttuja silloin, kun kyse on yrityksen Instagram-tilistä.
Otetaan viisi pointtia, joilla teet IG-tilistäsi entistä houkuttelevamman. Itse en aloittanut Instagramissa näin, vaan tein kaiken päinvastoin. Siksi mielellään jaan nämä mokani, jotta teidän muiden olisi helpompi tehdä asiat oikein
SEKOITA TYÖ- JA PRIVAELÄMÄ
Erota oma, privaatti elämäsi ja brändisi. Jos totta puhutaan, asiakasta tai potentiaalista sellaista ei kiinnosta päivittäiset ruokakuvat, ellet satu olemaan kokki. Tai ruokavalokuvaaja.
Ymmärrä, että rakennat oman yrityksesi brändiä, etkä henkilökohtaista kuvakansiota. Jos haluat rakentaa sellaista, niin tee se eri tilillä. Se, että
KERRO PROFIILITEKSTISSÄ TYKKÄÄVÄSI MATKUSTELUSTA JA KISSOISTA
Camoon, kukapa noista asioista EI tykkäisi? Profiilisi tarkoituksena on herättää kiinnostus, ei olla 13. tusinassa. Profiilin nähtyä seuraaja miettii: “kuka tämä on, mitä tämä tekee, voisiko tästä olla apua minulle”.
Omani voisi nykyään olla “Sari – Somesparraaja ja semisti nörtti. Autan yrittäjiä tekemään tehokkaampaa sosiaalisen median markkinointia.”
ÄLÄ KÄYTÄ HÄSHTÄGEJÄ
Siis käytä mutta älä mitä tahansa. Haluathan näkyä niiden ihmisten silmissä, ketkä voisivat olla potentiaalisia asiakkaita? Tähän kannattaa nähdä hieman vaivaa ja etsiä IG:stä sopiva joukko toimialaasi sopivia häshtägejä.
Esimerkiksi kampaajan ei välttämättä kannata käyttää häshtägejä #harja, #hiustenkuivaaja ihan vain siksi, että ne liittyvät hänen toimialaan tai näkyvät kuvassa. Sen sijaan IG:stä etsitään usein inspiraatiota, jolloin työn jälkeä esitteleviin kuviin kannattaa lisätä #kampaus #hääkampaus jne. Ymmärtänet mitä tarkoitan?
PIDÄ SUUSI SUPUSSA
Sosiaalisen median ideana on kanssakäyminen. Pelkkä oman yrityksen egon pönkittäminen ei toimi. Etsi omaan toimialaasi liittyviä tilejä (esim. häshtägien kautta ^^) ja kommunikoi.
Tykkää muiden kuvista, kommentoi niitä, mihin sinulla on oikeasti sanottavaa. “Kiva kuva”, on toki ihan mukava kommentti mutta mitä lisäarvoa se tuo kenellekään? Rohkaise ihmisiä myös kommentoimaan sinun kuvia, kysy kuvatekstissä kysymyksiä ja herätä ajatuksia.
UNOHDA INSTAGRAM PARIKSI VIIKOKSI
Aktiivisuus ei tarkoita sitä, että postaat kuvan kahdessa viikossa. Paremmalta kuulostaa kaksi kuvaa päivässä. Joskus voi tuntua, että ideat loppuvat kesken. Siksi on hyvä pitää esim. Dropboxissa valmiina pientä kuvavarastoa.
Varaa viikkoosi muutama tunti, jolloin täytät kuvavarastoasi. Tällöin löydät sieltä aina jotain postattavaa.
+1 Riko sääntöjä. Instagram ei ole vakava paikka ja siellä on hyvä myös pitää pilke silmäkulmassa. Muista kuitenkin, että sinä luot sen kuvavirran mikä kuvaa yritystäsi ja tekemistäsi. Ole luova ja mieti, mitä asiakkaasi/fanisi haluavat nähdä! Kyllä sä osaat!!
Lisää vinkkejä digiyrittäjien markkinointiin Instassa @lapparibisnes, tuu mukaan!