Läppäribisnes

  • Etusivulle
  • Blogi
  • Verkkokurssit
  • Ota yhteyttä
Instagram

Palveluiden myynti Instagramissa – 5 vinkkiä yrittäjille

Eihän Instassa voi myydä kuin tuotteita! Näin kuulen usein sanottavan. Mutta sopinee, että perustelen miksi tämä ei ole totuus! Kampaaja, personal trainer tai vaikkapa hieroja valitaan heidän osaamisensa ja persoonan vuoksi. Ja missä muualla sitä osaamista ja persoona voisi tuoda helposti esiin kuin somessa?

Ja erityisesti Instagram on tähän aivan mielettömän mahtavan älyttömän järjettömän (oliko tarpeeksi ylisanoja?) upea kanava, sillä sen erilaisia ominaisuuksia hyödyntämällä voit kertoa itsestäsi monipuolisesti – kuvin, videoin ja tekstein!

Kerron nyt sinulle viisi askelta, joilla aloitat brändin rakentamisen Instagramiin. Ja jos sua nyt kammoksuttaa tuo brändi sanana, niin en ole oikein keksinyt sille hyvää vastinetta.

Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että kaikki mitä teet verkossa ja miten näyt siellä, rakentaa susta mielikuvaa. Ja tietyillä valinnoilla ja strategisella tekemisellä voit tietenkin itse vaikuttaa siihen mielikuvaan eli sinun brändiisi.

Sopiiko, että käytän tähän kuitenkin yhden kliseen. Sinä olet brändi. Noin. Mutta nyt niihin askeliin.

1. Ole aito itsesi Instagramissa

Instagram on täynnä upeita brändejä, mutta älä sorru kopiointiin. Ole sinä. Pitkässä juoksussa valebrändin ylläpitäminen on raskasta ja ajaa sinut burnoutiin. Olemalla sinä itse saat helpommalla luotua sisältöjä ja keskusteltua seuraajiesi kanssa, koska se on sinulle luontevaa.

Anna sinun arvojesi, äänesi ja tyylisi näkyä ja kuulua Instagramissa! Julkaise sellaisista aiheista, joihin itse uskot ja kannatat. Jos olet vegaani, älä suotta piilottele sitä. Ehkä joku sekasyöjä suuttuu, mutta voi voi. Se on sinun arvosi ja sinä et häpeile sitä.

Kaikki eivät välttämättä pidä tästä rohkeasta ja suorasta brändistäsi, mutta ei se haittaa. He eivät ole sinun kohderyhmääsi. Koska sinulla on jo asiakkaita, sinulla on myös kohderyhmä ja he käyttävät myös Instagramia.

Jaa tililläsi myös henkilökohtaisia juttuja. Ja ei, en tarkoita tällä nyt mitään parisuhdekriisejä tai sairaushistoriaa. Vaan sellaisia juttuja, mitkä inhimillistävät brändiäsi. Ehkä sulla on söpö rekku toimistokoirana tai joku eksoottinen lemmikki. Tällaisista pienistä jutuista ihmiset muistavat brändejä.

2. Keskity Instagram-markkinoinnissa asiakkaisiin

Mutta Sari, äskenhän sä sanoit, että ole sinä. No niin sanoin, mutta sanon myös, että älä keskity puhumaan pelkästään itsestäsi. Liian usein yrittäjät keskittyvät vain hehkuttamaan palvelujensa ominaisuuksia tai sitä, millaisissa asiantuntijatilaisuuksissa he ovat olleet. Nekin ovat tärkeitä asioita, mutta kaikkein tärkeimpiä ovat seuraajat.

Puhu siis aiheista, jotka resonoivat seuraajiisi. Auta heitä. Kuuntele mitä ongelmia heillä on ja ratkaise sisällöilläsi. Voit upottaa mukaan tarinoita, joita olet itse kokenut mutta pidä aina seuraajasi fokuksessa. Tällaista auttavaa sisältöä kutsutaan hyötysisällöksi, palveluista puhumista mainossisällöksi.

Pidä näissä sisällöissä sopiva epäsuhta. Jaa enimmäkseen hyötysisältöä ja ripottele mainoksia väliin silloin tällöin. Vähintään 80% hyötyä ja 20% mainoksia. Mielellään vaikka 90/10.

3. Seuraa Instagramissa heitä, ketkä reagoivat sisältöihisi

Instagram (kuten muutkin somekanavat) ovat sosiaalisia medioita. Huom. sosiaalisia. Ei yksipuolisia mainoskanavia. Tavoitteena on luoda ympärillesi yhteisö sellaisia ihmisiä, ketkä tykkäävät susta ja haluavat kommunikoida kanssasi.

Joten klik klik, seuraa takaisin heitä, ketkä kommentoivat ja tykkäilevät sisällöistäsi. Näin pääset heidän kanssa paljon helpommin luomaan yhteyttä. Kommentoi seuraajiesi kuvia, kommentoi heidän stooreja. Jaa seuraajiesi kuvia omaan stooriin, kysy toki ensin lupa. Inspiroidu heistä ja kerro se muille. Hyödynnä muuten Instagramin tägäystoimintoa tähän!

Tällaisella tavalla luot yhteyttä seuraajiisi ja teistä tulee ikäänkuin somekamuja. Ihmiset ostavat heiltä, kehen he luottavat ja keistä he pitävät. Hups, taas tuli klisee. Mutta se on totta!

4. Hyödynnä yrittäjänä Instagramin kaikki ominaisuudet

Tähän on kaksi syytä. Ensinnäkin, mitä monipuolisemmin käytät Instagramin eri ominaisuuksia, sitä enemmän Instagram tykkää susta. Eli algoritmi suosii niitä tilejä, jotka käyttävät niin stooreja, IGTV:tä kuin lataavat kuvia ja videoita feediin.

Toisekseen, jokaisella ominaisuudella on omat mahdollisuutensa sen brändin rakentamiseen. Pidemmät videot IG:ssä mahdollistavat syvemmän kouluttavan sisällön luomisen. Lyhyet stoorit taas ovat mukava tapa viedä seuraajat kulissien taakse seuraamaan työpäiväsi kulkua.

Äläkä unohda profiilia! Se on sun käyntikortti! Ota käyttöön siis highlightsit, linkki ja yhteydenotto-nappula nyt ainakin. Katso miltä sun profiili näyttää kävijän silmin. Onko kuvavirta yhdenmukainen ja esteettinen? Vai sillisalaatti kaikkia värejä ja tyylejä?

5. Valitse Instagram-tilisi kulma ja tyyli

Mikä on se juttu sun palveluissa, mikä saa sinut intohimoiseksi? Valitse se Instagramisi aiheeksi. Ja oikeastaan kaikessa, mitä teet. Miksi tekisit jotain tylsää ja tyhmää? Mitä tarkemmin rajaat palveluitasi, sitä helpompi sun on puhua niistä. Sitä helpommin löydät sen oikean kohderyhmän.

Jos oot kampaaja, niin ehkä keskityt vain upeiden värjäystöiden tekemiseen? Tai personal trainerina valmennat vain äitiasiakkaita? Väistämättäkin susta tulee tämän aiheen asiantuntija. On ihan turha palvella kaikkia. Siitä tulee vaan sitä sillisalaattia.

Kun oot valinnut aiheen, minkä asiantuntijaksi haluat asemoitua, niin sitten luot tietynlaisen tyylin sun IG-kuville.

Harjoittele kuvien editointia ja julkaise vain ja ne, mitkä sopivat siihen sun valitsemaan tyyliin. Joskus joku kiva kuva on jätettävä julkaisematta, jos se ei vaan istu feediin. Hyödynnä tässä työkaluja, joilla pystyt suunnittelemaan IG-feediäsi etukäteen.

Kun käyt nämä askeleet läpi, niin mä oon ihan varma, että markkinointi Instagramissa muuttuu tosi paljon helpommaksi. 


Haluatko oppia vieläkin lisää Instagramin tavoitteellisesta käytöstä? Opit kaiken tarvittavan alkuun pääsemiseksi “Ammattimainen Instagram viikossa (tai alle!) -verkkokurssilla (29€).

Tällä kurssilla opit 5 askeleen avulla miten teet Instagramia tavoitteellisesti, jos haluat sieltä muutakin kuin tykkäyksiä!

Opit mm.
– 7 Ammattimaisen Instagram yrittäjän/vaikuttajan taitoa (et tarvitse korkeakoulua tai tutkintoa näihin taitoihin!)
– 6 erilaista tapaa tehdä erottautuva Insta-profiili, joka lisää uskottavuuttasi ja luottamusta
– 4 tapaa kasvattaa näkyvyyttäsi Instagramissa.

Ilmoittaudu tästä mukaan kurssille!

♥ Sari

TAGS:Brändi
0 Comments
Share

You May Also Like

3 suurinta syytä, miksi et saa kaupallisia yhteistöitä

August 9, 2021

Instagram-mainonta yrittäjille – Millainen on hyvä Instagram mainos?

February 17, 2020

4 askelta – näin aloitat maksullisen mainonnan Instagramissa

March 30, 2020

Leave a Comment Cancel Comment

Previous Post
Mitä julkaisisin Instagramiin – Kuvaideoita yrittäjälle
Next Post
Instagram-mainonta yrittäjille – Millainen on hyvä Instagram mainos?
Moi mä oon Sari!

Moi mä oon Sari!

Konttorirottailuun kyllästynyt bisnesvalmentaja, joka auttaa naisia rakentamaan bisneksen verkkoon ja saavuttamaan vapaamman elämän, jossa ei tarvitse odotella aina vaan seuraavaa lomaa.

Follow On Instagram

…

Recent Posts

  • koulutus_tallenne

    April 28, 2023
  • Verkkokurssien myyntejä kasvattavan webinaarin rakenne​

    February 18, 2023
  • vaikkuttajan verkkokurssit ovat mahdollisuus lisätuloihin

    3 syytä, miksi vaikuttajien kannattaisi tehdä digituotteita kaupallisten yhteistöiden ohessa

    August 26, 2022

Instagram

…

Copyright 2021 Kaaos Consulting Oy Site Powered by Pix & Hue.

Käytämme keksejä, jotta pystymme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen sisällön. Voit sortata keksejä klikkaamalla "Cookie Settings" tai hyväksyä ne klikkaamalla "Accept All".
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT