Läppäribisnes

  • Etusivulle
  • Blogi
  • Verkkokurssit
  • Ota yhteyttä
Instagram

4 askelta – näin aloitat maksullisen mainonnan Instagramissa

Klik. Sinne meni Instagram-mainos, kun painoit kuvan alta “markkinoi” nappulaa. Muutama euro, ei paha, vaikka ei tulisikaan tuloksia. Entä jos tämän tekisi järkevämmin ja saisi oikeasti tuloksia joita haluaa?

Totuus on, että moni mainostaa Instagramissa kuvailemallani tavalla. Ilman sen kummempaa suunnitelmallisuutta. Sen jälkeen tuntuu, että ei tää Instagram-mainonta toimi.

Jos tämä kuulostaa tutulta, niin jatka lukemista ja seuraavan mainoksen osaat tehdä paljon paremmin!

Askel 1 – varaa budjetti

Mietitään tilanne, että oot just kirjoittanut aivan mielettömän hyvän blogipostauksen. Sellaisen, jonka tiedät todellakin auttavan sun omaa kohdeyleisöä. Ehkä oot jo saanut siitä upeaa palautettakin.

Liian monesti kuitenkin käy niin, että me tehdään aivan järkyttävän hyviä sisältöjä ja käytetään siihen useita tunteja. Mutta sen jälkeen, kun sisältöä pitäisi jakaa yleisölle, niin homma tyrehtyy.

Kun itseasiassa sen pitäisi olla toisin päin. 80% panoksesta pitäisi mennä sen upean sisällön jakeluun.

Ja jos nyt et keksi yhtään paikkaa mihin sitä blogipostausta voisi jakaa, niin varaa välittömästi budjetti Instagram-mainonnalle. Sen kautta tavoitat oman kohderyhmäsi ja kasvatat oman sanomasi näkyvyyttä.

Miten Instagram-mainonnan budjetti kannattaa sitten miettiä. Yhden Instagram-mainoksen hinta yhdelle päivälle on minimissään 5€. Eli se on aika simppeliä.

Laske kuinka monelle päivälle haluat mainostaa ja kerro se 5€:lla. Mitä korkeampi päiväbudjettisi on, sitä laajemmalle yleisölle Instagram näyttää mainostasi.

Alkuun joudut käyttämään rahaa myös Instagram-mainonnan testaamiseen, jotta tiedät, mikä kohdallasi toimii parhaiten. Mutta pääset erinomaiseen alkuun kyllä 5€ päiväbudjetilla. Sellaisella itsekin aloitin ja vieläkin teen 5€ hinnalla Instagram-mainontaa.

Askel 2 – mieti mitä mainostat

Yksi tavoite yhdelle mainokselle. Jatketaan tämän saman upean blogipostauksen ympärillä. Tavoitehan olisi siis saada mahdollisimman iso yleisö kyseiselle blogipostaukselle.

Tällöin mainostetaan ja pyydetään klikkaamaan vain ja ainoastaan tähän postaukseen. Ei siis tavoitella tällä mainoksella mitään muuta kuin klikkejä blogiimme.

Ei uusia seuraajia Instagram-tilille (joskin tämä voi tapahtua sivujuonteena) tai tykkäyksiä mainosjulkaisuun. Saati, että yritetään samalla mainoksella myydä jotain!

Kun tiedät mitä haluat ihmisten tekevän, toimii mainos kaikkein parhaiten. Kun mainostavoitteena on klikkaukset blogipostaukseen, etsii Instagramin algoritmi sellaisia käyttäjiä, ketkä aiemman kerätyn datan perusteella klikkaavat herkästi blogeihin.

Meillä jokaisella on oma tapamme käyttää Instagramia, jotkut selaavat, eivätkä koskaan klikkaa mitään. Toiset taas klikkaavat herkästikin eteenpäin. Tällöin haluamme mainoksen näkyvän nimenomaan heille!

Askel 3 – tiedä ketä tavoittelet

Potentiaalisen asiakkaan tunteminen helpottaa tässä ihan mielettömän paljon. Jos olet määritellyt itsellesi ihanneseuraajan Instagramiin, niin olet jo ison askeleen edellä. Instagram antaa kohdistaa mainoksia todella tarkasti, joten tähän kannattaa käyttää aikaa.

Tärkeää on tietenkin tavoitella oman paikkakuntasi potentiaalisia asiakkaita, jos bisneksesi toimii vaan tietyllä alueella. On ihan turha maksaa mainoksen näkymisestä koko Suomessa, jos kuitenkin pystyt palvelemaan asiakkaitasi vain esimerkiksi PK-seudulla.

Mutta ei pidä tyytyä pelkästään maantieteelliseen rajoitukseen. Instagram-mainonnan kohdistamisen mahdollisuudet auttavat rajaamaan mainonnan juuri niiden kiinnostusten kohteiden perusteella, joita potentiaalisella asiakkaallasi on.

Esimerkiksi, jos olet kattomaalari ja blogipostauksesi kertoo tiilikaton huoltamisesta, niin kohdistamiseen voidaan miettiä, mikä on näitä kaikkia tillikaton omistavia potentiaalisia asiakkaita yhdistävä tekijä. No he todennäköisesti asuvat omakotitalossa. Entä mistä brändeistä nämä omakotitaloasujat voisivat olla kiinnostuneita.

Kun kiinnostuksen kohteet ovat selvillä, niin Instagram-mainosta tehdessä etsitään näitä kiinnostuksen kohteita mainostyökalusta. Tämä rajaa mainoksen näkymään vain niille henkilöille, ketkä ovat käytöksellään ilmaisseet kiinnostuksensa kyseisistä aiheista.

Se ei tarkoita, että nämä käyttäjät välttämättä olisivat esimerkiksi kyseisen brändin Instagram-tilin seuraajia, vaan Instagramin algortimi tekee meidän kiinnostuksen kohteista oletuksia ja näiden perusteella näyttää meille sisältöjä.

Askel 4 – panosta kuvaan ja tekstiin

Nyt meillä on tiedossa mitä mainostetaan, millaisella budjetilla ja kenelle. Hyvä! Sitten alkaakin se hankalin osuus. Meidän pitää saada Instagram-käyttäjän huomio ja vielä saada hänet toimimaan halutulla tavalla. Se tapahtuu Instagram-mainoksen kuvan ja tekstin avulla. Tai videon, mutta kuva käsittäkööt tässä nämä molemmat halutut muodot.

Ennen kuin kirjoitetaan sanaakaan tai valitaan kuvaa, palautetaan mieliin se, kenelle Instagram-mainos halutaan näkyvän. Tunteeko tämä kohdeyleisö sinut jo? Vai onko kohdeyleisö ns. kylmää yleisöä, joka ei tiedä sinusta mitään?

Näille kohderyhmille on valittava erilainen kuva sen mukaan, ovatko he jo tuttuja kanssasi vai ei. Kuvan tarkoitus on pysäyttää Instagram-käyttäjä ja herättää ensimmäinen kiinnostus blogipostauksen aiheesta.

Mieti millaisella kuvalla tuttu yleisö pysäytetään ja millä tavalla uusi yleisö voisi kiinnostua klikkaamaan blogiisi. Myös tekstiä pitää muotoilla eri tavalla omalle, tutulle yleisölle ja kylmälle yleisölle. Molemmissa tapauksissa teksti pitää olla lyhyt, ytimekäs ja kertoa, mitä haluamme mainoksen näkevät henkilön tekevän.

Haluatko oppia lisää toimivasta IG-mainonnasta?

“Rakensin sinulle tämän oppaan, jotta pääsisit heti vauhtiin Instagram-mainonnan kanssa, etkä joutuisi heittämään rahoja hukkaan vääränlaisten mainosten kanssa.”

Sari | Läppäribisnes
0 Comments
Share

You May Also Like

4 syytä miksi Instagramin seuraajamäärän kasvattaminen epäonnistuu ja miten selvitä siitä!

August 3, 2020

Palveluiden myynti Instagramissa – 5 vinkkiä yrittäjille

January 16, 2019

3 suurinta syytä, miksi et saa kaupallisia yhteistöitä

August 9, 2021

Leave a Comment Cancel Comment

Previous Post
Instagram-mainonta yrittäjille – Millainen on hyvä Instagram mainos?
Next Post
Kävijöitä blogiin Instagramista – 3 eri tapaa
Moi mä oon Sari!

Moi mä oon Sari!

Konttorirottailuun kyllästynyt bisnesvalmentaja, joka auttaa naisia rakentamaan bisneksen verkkoon ja saavuttamaan vapaamman elämän, jossa ei tarvitse odotella aina vaan seuraavaa lomaa.

Recent Posts

  • Nosta markkinointisi uudelle tasolle sähköpostilistalla

    Nosta markkinointisi uudelle tasolle sähköpostilistalla – tässä on kaikki, mitä tarvitset päästäksesi alkuun!

    July 5, 2023
  • Sähköpostimarkkinointi on paljon muutakin kuin myymistä.

    Sähköpostimarkkinointi ei vaadi myyntitaitoja – Kuinka rakentaa vahva suhde yleisöön sähköpostin avulla

    June 5, 2023
  • Verkkokurssien myyntejä kasvattavan webinaarin rakenne​

    February 18, 2023

Copyright 2021 Kaaos Consulting Oy Site Powered by Pix & Hue.

Käytämme keksejä, jotta pystymme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen sisällön. Voit sortata keksejä klikkaamalla "Cookie Settings" tai hyväksyä ne klikkaamalla "Accept All".
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT