Läppäribisnes

  • Etusivulle
  • Blogi
  • Ota yhteyttä
Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi ei vaadi myyntitaitoja – Näin rakennat vahvan suhteen yleisöön sähköpostin avulla

Sähköpostimarkkinointi on sulle ihan nounou, koska “pitäisi osata myydä”?

Tämä sitkeä uskomus aiheuttaa monissa yrittäjissä epäröintiä, joka jättää sähköpostilistan aloittamisen väliin ja estää hyödyntämästä sähköpostimarkkinoinnin potentiaalia (joka muuten on ä-ly-tön!)

Jos tämä ajatus on käynyt mielelläsi, niin sanotaan heti alkuun ettei jokaisen sähköpostiviestin tarkoitus ole tehdä suoraa myyntiä tai vakuuttaa vastaanottajaa ostamaan. 

Tässä blogipostauksessa tutustumme siihen, kuinka voit rakentaa vahvan suhteen asiakkaisiin sähköpostin avulla ilman suoraa myyntipainetta.

TILAA TÄSTÄ: Sähköpostilistan aloittaminen 5 päivässä -opas

Miksi sähköpostimarkkinointi on, jos ei myynnin vuoksi?

Sähköpostimarkkinoinnin ydin ei ole pelkästään myyminen. Ihan jo nimikin sen kertoo, markkinointi ei ole myyntiä – mutta tokihan se on tärkeä osa sitä. 

Sen sijaan sen tarkoituksena on luoda ja ylläpitää vahvoja suhteita yleisöön. Jotta yleisöstä joku päätyy asiakkaaksi, he käyvät useimmiten seuraavanlaiset vaiheet:

SEURAAJA/TILAAJA -> BISNESKAVERI -> ASIAKAS

Asiakkaaksi päätyminen edellyttää, että henkilö kokee luottamusta siihen, että:

  • sinä ymmärät hänen tilannetta
  • sinä osaat auttaa asiassa x
  • sinä osaat auttaa nimenomaan häntä

Ja jotta näin kattava luottamus syntyy, tulee sinun tehdä sähtköpostimarkkinointia säännöllisesti. Viikosta toiseen. Kuukaudesta toiseen.

Jos nyt lähetät yhden sähköpostin kuukaudessa. Se tarkoittaa, että listalle vapaaehtoisesti liittynyt henkilö saa vuodessa sinulta 12 viestiä. 

Ja tässä on todennäköinen syy siihen, miksi sähköpostimarkkinointisi ei toimi, koska 12:lla viestillä vuodessa on vaikea rakentaa luottamusta maailmassa, jossa kohinaa, viestejä ja meteliä on niin inboxissa kuin somen puolella jatkuvalla syötöllä.

Tarjoa reippaasti lisäarvoa – unohda geneerisyys

Sähköpostimarkkinoinnissa ei ole kyse sinusta tai yrityksestäsi

Äh, sanotaan se nyt suoraan. 

Kukaan ei ole niin kiinnostunut firmasi uutisistasi kuin sinä itse. Vaikka sinulle on iso juttu, että saat uuden harjoittelijan, niin todennäköisesti se ei hetkauta potentiaalisen asiakkaasi elämää millään tasolla.

Sähköpostimarkkinoinnin tehokkuus perustuu arvon tarjoamiseen. Sen sijaan, että keskityttäisiin pelkkiin uutisiin, voit tarjota asiakkaille hyödyllistä sisältöä, joka vastaa heidän tarpeitaan ja ongelmiinsa. 

Tiedät varmasti ne sähköpostit, missä annetaan 3 vinkkiä asiaan x. Nämä voivat olla hyvää sisältöä, jos ne herättävät kyseistä vastaanottajaa miettimään asiaa syvemmin. 

Toisaalta, nämä sisällöt eivät luo arvoa, jos ne ovat yhtä geneerisiä kuin ne vinkit, mitkä löytää Googlen ekasta hakutuloksesta.

Se, että saat yleisön ajattelemaan, on kiinnostusta herättävää, sitouttavaa ja luottamusta luovaa. Ja se puolestaan voi johtaa myyntiin pitkällä (tai nopeallakin) aikavälillä.

Yksilöllinen ja henkilökohtainen kokemus nopeuttaa luottamuksen syntyä

Ehkä olet törmännytkin siihen argumenttiin siitä, kuinka sähköposti on henkilökohtainen tapa viestiä yleisön kanssa. 

Ja samalla miettinyt, että “enemmänkin some on henkilökohtaista keskustelua kuin sähköpostit”. 

Ja siinä mielessä ajatuksessa on vinha perä, sillä some on nimenomaan erinomainen kanava vuorovaikuttaa yleisön kanssa ja syventää jo syntynyttä suhdetta.

Mutta sähköpostissa henkilökohtaisuus ei varsinaisesti perustu keskusteluihin vaan siihen, että tiedät mitä ihanneasiakkaasi tarvitsevat.

Sähköpostilla voit räätälöidä viestejä vastaanottajien kiinnostusten ja tarpeiden mukaan. Voit lähettää personoituja viestejä, kyselyitä tai pyytää palautetta, joiden avulla syvennät ymmärrystäsi kohderyhmästäsi.

Näin voit rakentaa aitoa henkilökohtaisuutta ihanneaasiakkaiden kanssa joka osoittaa, että välität heidän tarpeistaan. 

Lisäksi jokaista viestiä kirjoittaessa on kirjoitettava kuin kirjoittaisit yhdelle ihmiselle. Sille parhaimmalle asiakkaalle joka sinulla on ollut ja ketä haluaisit 10 uutta.

Uusien asiakkaiden hankkiminen on kalliimpaa kuin vanhoista huolen pitäminen

Pitääkö listaa kasvattaa jatkuvasti, jotta sähköpostimarkkinointi tuo myös myyntiä. 

Kyllä ja ei. 

Ikinä ei pitäisi laiminlyödä listan kasvattamista (mutta silti itsekin olen tehnyt niin), mutta sitäkin tärkeämpää on pitää huolta heistä, ketkä jo luottavat sinuun.

Jokainen, joka on jo käyttänyt rahaansa sinun palveluihin, hän käyttää takuulla uudelleenkin, jos on ollut tyytyväinen asiakas. 

Pienyrittäjät harvemmin laskevat paljonko uusasiakashankinta maksaa, mutta Harvard Business Schoolin tutkimuksen mukaan uuden asiakkaan hankkiminen voi olla jopa 25 kertaa kalliimpaa kuin nykyisen asiakkaan säilyttäminen.

Pitkäaikainen asiakassuhde lähtee jo oman palvelutarjooman miettimisestä. Eli jos nyt asiakas ostaa sinulta verkkokurssin, mitä hänelle voisi tarjota sen jälkeen. 

Fakta: Aina tulee uusia ongelmia, joita voit ratkoa uusilla palveluilla tai digituotteilla.

Sähköpostimarkkinointi tukee myyntiä mutta unohda se tyrkyttäminen

Vaikka suora myynti ei ole sähköpostimarkkinoinnin pääasiallinen tarkoitus, se voi silti tukea myyntiä epäsuorasti.

Asiakkaat, jotka kokevat saavansa arvoa sähköpostiviesteistäsi ja luottavat sinuun, ovat todennäköisemmin valmiita ostamaan tuotteitasi tai palveluitasi. 

Ja siksi mikään ei estä myymästä vaikka jokaisessa sähköpostissa. 

Hetkonen. Juurihan me puhuttiin siitä, että tarjotaan vaan lisäarvoa.

Mutta lisäarvon tarjoaminen JA myynti eivät oikeastaan sulje toisiaan pois. 

Siksi onkin fiksua miettiä ennen jokaisen sähköpostin lähetystä. 

  1. Mikä tämän viestin tarkoitus on
  2. Mikä on seuraava askel, jonka tarjoan sähköpostia lukevalle

Sähköpostimarkkinointi ei vaadi myyntitaitoja, vaan keskittyy suhteen rakentamiseen ja yleisön sitouttamiseen. 

Erikseen tehtävät sähköpostikampanjat, joissa keskitytään pelkästään myyntiin, ovat asia erikseen. 

Älä kuitenkaan pelkää puhua omasta osaamisestasi, sillä asiantuntijabrändi syntyy vain, kun sitä luodaan tietoisesti näkymällä säännöllisesti oman kohderyhmäsi silmillä.

TAGS:DigibisnesMarkkinointi
0 Comments
Share

You May Also Like

Sähköpostilista vai some – kumpi kannattaa valita yrittäjänä?

October 31, 2024

Miksi sähköpostilista ei kasva? 5 yleisintä syytä (ja ratkaisut)

November 4, 2024

Markkinoinnin sudenkuoppa: Miksi ilmainen sisältö voi hidastaa yrityksesi kasvua

July 15, 2024

Leave a Comment Cancel Comment

Previous Post
Verkkokurssien myyntejä kasvattavan webinaarin rakenne​
Next Post
Nosta markkinointisi uudelle tasolle sähköpostilistalla – tässä on kaikki, mitä tarvitset päästäksesi alkuun!
Moi mä oon Sari!

Moi mä oon Sari!

Konttorirottailuun kyllästynyt bisnesvalmentaja, joka auttaa naisia rakentamaan bisneksen verkkoon ja saavuttamaan vapaamman elämän, jossa ei tarvitse odotella aina vaan seuraavaa lomaa. Löydät mut Instasta tunnuksella @saribrunberg

Recent Posts

  • Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija- yrittäjä tarvitsee sellaisen?

    Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija tarvitsee sellaisen?

    November 12, 2024
  • Näin myyt premiumvalmennusta vähemmällä vaivalla enemmän

    Premiumvalmentajan opas ajankäytön optimointiin: Miten myydä premiumvalmennusta enemmän tekemällä vähemmän?

    November 11, 2024
  • Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

    Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

    November 8, 2024

Copyright 2024 Kaaos Consulting Oy Site Powered by Pix & Hue.

Käytämme keksejä, jotta pystymme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen sisällön. Voit sortata keksejä klikkaamalla "Cookie Settings" tai hyväksyä ne klikkaamalla "Accept All".
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT