Miksi sähköpostilista ei kasva? 5 yleisintä syytä (ja ratkaisut)
Sähköpostilista ei kasva, voiko olla turhauttavampaa asiaa! Olet luonut mielestäsi upean liidimagneetin, mutta kukaan ei tilaa sitä.
Tilauslomake on nettisivuilla, mutta tilaajia tulee vain muutama kuukaudessa. Turhauttavinta on, että et edes oikeastaan tiedä mistä ongelma johtuu…
Käyn päivittäin keskusteluja yrittäjien kanssa, joiden sähköpostilista ei kasva toivotulla tavalla. Tässä artikkelissa käsittelen viisi yleisintä syytä ja konkreettiset ratkaisut niihin.
Sähköpostilista ei kasva – Liidimagneetti ei ratkaise akuuttia ongelmaa
Yleisin syy miksi sähköpostilista ei kasva on yksinkertaisesti se, että liidimagneetti ei vastaa kohderyhmäsi todellista tarvetta.
Kun tein ensimmäisen liidimagneettini, kirjoitin pitkän oppaan aiheesta jota itse pidin kiinnostavana. Nyt tajuan, että se oli aivan liian yleisluontoinen eikä ratkaissut yhtä selkeää ongelmaa.
Väärä liidimagneetti syö sekä aikaasi että rahojasi.
Käytät tunteja sisällön luomiseen, maksatat ehkä mainostakin somessa, mutta tuloksia ei tule. Samaan aikaan kilpailijasi, jolla on toimiva liidimagneetti, kerää päivittäin uusia potentiaalisia asiakkaita listalleen.
Toimimattoman liidimagneetin myötä menetät jatkuvasti potentiaalisia asiakkaita, jotka käyvät sivuillasi mutta eivät koskaan päädy listallesi.
Jos mainostat liidimagneettia, maksat turhaan klikeistä jotka eivät konvertoidu tilaajiksi. Arvokas työaikasi menee hukkaan, kun luot sisältöä jota kukaan ei lataa.
Ja mikään ei syö motivaatiota kuin tulokseton markkinointityö.
Pahinta on, että ongelma kertautuu joka päivä. Kun lista ei kasva, et saa liidejä, eli ongelman ratkaisusta kiinnostuneita ihmisiä listallesi.
Ilman liidejä myynti ei kasva. Ja koska myynti ei kasva, sinulla ei ole resursseja panostaa markkinointiin. Oravanpyörä on valmis.
Miltä sitten vääränlainen liidimagneetti voi näyttää käytännössä. Hyvinvointivalmentaja, joka tarjoaa “10 vinkkiä parempaan hyvinvointiin” -opasta, eikä sitä käytännössä ladata ollenkaan.
Vaihtamalla liidimagneetin tarkemmaksi “5 päivän aamurutiini etätyöläiselle – näin saat energiaa koko päiväksi” -oppaaksi, tilauksia voi alkaa sadella päivittäin.
Miksi? Koska ensimmäinen opas oli liian yleinen, toinen ratkaisi spesifin ongelman tarkalle kohderyhmälle.
Sähköpostilista ei kasva – Tilauslomake on vaikeasti löydettävissä
Sivustollasi käy päivittäin kymmeniä, ehkä satoja kävijöitä. Mutta kuinka moni heistä edes näkee mahdollisuuden liittyä listallesi?
Jos tilauslomake on piilotettu sivun alareunaan tai jonnekin alavalikoihin, vastaus on todennäköisesti: ei juuri kukaan.
Tein itse saman virheen. Pelkäsin ärsyttäväni kävijöitä liian näkyvällä lomakkeella. Lopulta analytiikka paljasti karun totuuden: 80% kävijöistä poistui sivulta alle minuutissa. He eivät koskaan edes nähneet tilausmahdollisuutta.
Sivustollesi tulevasta liikenteestä maksat joko rahalla tai ajalla. Somemarkkinointi, blogisisällöt, hakukoneoptimointi – kaikki vaativat resursseja, joko aikaa tai rahaa.
Kun kävijä poistuu sivultasi liittymättä listalle, nämä resurssit menevät hukkaan. Et saa välttämättä heti uutta mahdollisuutta tavoittaa häntä.
Millaisia muutoksia voi nähdä, jos lisää yhden mahdollisuuden liittyä listalle. Jos tällä hetkellä saa vain 2-3 uutta tilaajaa kuukaudessa, kannattaa miettiä pop- up ikkunan lisäämistä.
Aiheeseen liittyvän liidimagnettin pop up ikkuna hyppää esiin esimerkiksi 30 sekunnin selailun jälkeen, voi tilaajamäärä nousta 20-30 tilaajaan kuukaudessa.
Sama liikennemäärä, eri sijoittelu lomakkeelle voi kymmenkertaistaa tuloksesi.
Sähköpostilista ei kasva – Viestisi ei erotu kilpailijoista
“Tilaa uutiskirjeeni ja saat ajankohtaisia vinkkejä.”
Tämä on kuin yrittäisi myydä vettä Saharassa sanomalla “osta vettä”.
Teknisesti oikein, mutta ei mitenkään erottuva. Meidän kaikkien sähköpostit ovat täynnä uutiskirjeitä ja vinkkejä. Miksi juuri sinun viestisi pitäisi avata?
Epäselvä viesti näkyy suoraan tuloksissa. Vaikka saisit kävijän lomakkeesi äärelle, hän todennäköisesti ohittaa sen jos et pysty välittömästi kertomaan mikä konkreettinen hyöty tilaamisesta on. Jokainen ohitettu tilausmahdollisuus on menetetty asiakas.
Tämä ongelma maksaa sinulle monella tavalla.
Ensinnäkin, mainostat ehkä somessa tai Googlessa saadaksesi liikennettä sivuillesi. Jos viestisi ei konvertoi, maksat jokaisesta klikistä turhaan.
Toiseksi, epäselvä viesti vaikeuttaa myös muuta markkinointiasi – jos et pysty kirkastamaan arvolupaustasi sähköpostilistalle, sama ongelma näkyy todennäköisesti kaikessa viestinnässäsi.
Otetaan jälleen esimerkki. Ajatellaan, että meillä on graafinen suunnittelija, joka pyytää yleisöä liittymään listalle viestillä “Tilaa uutiskirje ja pysy ajan tasalla designtrendeistä”. Henkilökohtaisesti en koe tätä yhtään houkuttavana.
Sen sijaan viesti: “Saat 3 valmista Canva-pohjaa, joilla teet ammattimaiset somepostaukset 10 minuutissa” kuulostaa heti paljon houkuttelevammalta ja erottautuvammalta.
Samat somepostaukset mutta erilainen viesti.
Sähköpostilista ei kasva – Et ohjaa liikennettä tilauslomakkeelle
Voit luoda maailman parhaan liidimagneetin ja kirjoittaa täydellisen myyntitekstin, mutta jos kukaan ei näe niitä, lista ei kasva.
Ehkä oot joskus nähnyt jonkun syrjäkujan kahvilan pitäjän harmittelevan FB-ryhmässä, kun ei näy asiakkaita. Hän vaan on unohtanut kertoa sen olemassa olosta kenellekään (eli tehdä markkinointia…).
Tässä kohtaa moni yrittäjä turhautuu. He ovat käyttäneet aikaa ja energiaa liidimagneetin luomiseen, mutta tuloksia ei näy.
Helposti ajatellaan että “sähköpostimarkkinointi ei toimi minun alallani”. Todellisuudessa ongelma on siinä, ettei kukaan tiedä liidimagneetistasi.
Tämä hiljainen lista maksaa sinulle enemmän kuin uskotkaan.
Jos sinulla on esimerkiksi 1000 euron palvelu ja 5% listaltasi ostaa sen vuodessa, jokainen saamatta jäänyt tilaaja maksaa sinulle sata euroa.
Jos saisit 50 tilaajaa kuussa lisää, se tarkoittaisi 30 000 euron potentiaalista liikevaihtoa vuodessa.
Tämä on niin yleinen ongelma, että käyn sen läpi jokaisen asiakkaani kanssa, joka harmittelee sitä, ettei liidimagneetti tuo uusia tilaajila.
Kun kysyn, missä mainostat liidimagneettia, saan kaksi vastausta.
“No, se on tuolla nettisivuilla…” ja “On se mulla tuolla Instan linkkipuussa”.
Mutta tämä ei riitä! Näihin paikkoihin pitää aktiivisesti ohjata liikennettä, jolloin tilaajamäärä on mahdollista vaikka kymmenkertaistaa parissa kuukaudessa!
Tämä on ehdottomasti yksi suurimmista pullonkauloista, mitä sähköpostilistan kasvattamiseen tulee.
Sähköpostilista ei kasva – Luovutat liian aikaisin
“Kokeilin kaksi viikkoa mutta kukaan ei tilannut.”
Joo. Mäkin kävin salilla kaksi viikkoa, enkä saanut erottuvia vatsalihaksia.
Markkinoinnin tulokset eivät näy heti.
Tarvitset aikaa testata eri otsikoita, hioa tekstejä, kokeilla erilaisia sijoitteluja. Pahimmillaan luovutat juuri kun olit löytämässä toimivan tavan. Tämä ei ole vain turhauttavaa – se on myös kallista.
Jokainen kesken jäänyt kokeilu on hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa.
Jos olet käyttänyt 10 tuntia liidimagneetin tekemiseen ja luovutat kahden viikon jälkeen, olet käytännössä heittänyt sen ajan roskiin.
Jos olisit jatkanut ja optimoinut vielä kuukauden, olisit saattanut löytää kultasuonen.
Mikä tahansa tapa toimii, kun jaksat sitä vaan tehdä tarpeeksi pitkään.
Osa tavoista voi olla nopeammin toimivia, kuten maksullinen mainonta – mutta jos siinäkään ei ole perusasiat kunnossa, heität rahaa hukkaan.
Sähköpostilista ei kasva – Ratkaisu: Palaa perusasioihin
Jos olet kokeillut kaikkea eikä mikään tunnu toimivan, on aika palata perusasioihin.
Usein paras ratkaisu on aloittaa puhtaalta pöydältä.
Ota hetki aikaa ja mieti:
- Mikä on asiakkaidesi todellinen ongelma?
- Mitä he oikeasti haluavat?
- Miten voit auttaa heitä nopeimmin?
- Kysy asiakkailtasi miksi he alun perin kiinnostuivat palveluistasi.
- Mikä sai heidät ostamaan?
Tässä on todennäköisesti avain toimivaan liidimagneettiin ja viestintään.
Muista: jokainen menestyvä sähköpostilista on aloittanut nollasta.
Kyse ei ole siitä kuinka nopeasti kasvat, vaan siitä että kasvat jatkuvasti. Pienetkin parannukset kertautuvat ajan myötä.
Jos kaipaat apua sähköpostilistan kasvattamisen kanssa, niin laita viestiä Instagramissa ja jutellaan lisää.