Läppäribisnes

  • Etusivulle
  • Blogi
  • Ota yhteyttä
Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostilistan luominen: Aloittelijan opas vuodelle 2024

Sähköpostilistan luominen on ollut todo-listallasi jo kuukausia, ehkä vuosia. Tiedät että se pitäisi tehdä, mutta jotenkin projekti tuntuu työläältä. 

Nettisivuilla on ehkä yhteydenottolomake, jossa voi ruksia kohdan “haluan liittyä postituslistalle”. Tai sitten keräät sähköposteja Excel-taulukkoon aina kun joku ostaa sinulta jotain.

Tunnistan tilanteen. Todella moni yrittäjä lykkää sähköpostilistan aloittamista aivan liian pitkään. Monesti se prokrastinointi johtuu siitä, että on tehnyt asiasta päässään paljon monimutkaisempaa kuin se oikeasti on.

Miksi se sähköpostilista on niin tärkeä? Koska somemarkkinointi muuttuu jatkuvasti haastavammaksi ja kalliimmaksi. Kun omistat sähköpostilistan, sinulla on suora yhteys potentiaalisiin asiakkaisiisi – ilman välikäsiä tai arvaamattomia algoritmeja.

Haluatko vieläkin nopeammin liikkeelle? Tein ilmaisen “Sähköpostilistan pikakäynnistys viidessä päivässä -oppaan, josta saat selkeät ohjeet jokaiseen vaiheeseen!

Sähköpostilistan luominen aloitetaan työkalun valinnalla

“Mikä työkalu kannattaa valita?” on yleisin kysymys, jonka kuulen yrittäjiltä. Ja ymmärrän hyvin miksi. 

Vaihtoehtoja on kymmeniä, ja jokainen lupaa olevansa paras mahdollinen. Hinnoittelu on sekavaa ja ominaisuuslistaukset täynnä teknistä jargonia. On myös vaikea tietää mitä tulevaisuudessa tulee tarvitsemaan. 

Totuus on, että alkuun pääset lähes millä tahansa työkalulla. Kuten autoissa, Toyotalla tai Teslalla pääset molemmilla perille, mutta kyse on enemmän siitä mikä tuntuu itselle oikealta vaihtoehdolta.

Omien kokemusteni perusteella Aweber* on erinomainen valinta aloittelijalle. Se on sähköpostiohjelmistojen luotettava Toyota – ei ehkä kaikkein hienoin, mutta toimii varmasti. 

Se on ilmainen ensimmäiseen 500 tilaajaan asti, joten voit rauhassa tutustua ja opetella. Käyttöliittymä on suomeksi, mikä helpottaa alkuun pääsyä. Ja jos tulee ongelmia, asiakaspalvelu vastaa yleensä saman päivän aikana.

Aweberissä on kaikki mitä tarvitset päästäksesi liikkeelle, mutta ei mitään ylimääräistä mikä sekoittaisi alkuvaihetta.

Tarvitset työkalun, jolla sähköpostilistan luominen on turvallisesta ja laillisesta, pystyt lähettämään automaattisia viestejä uusille tilaajille ja seurata tuloksia.

Sähköpostilistan perustaminen on helppoa

Kun avasin itse Aweberin ensimmäistä kertaa, tuijotin ruutua hetken jos toisenkin. Mistä tämä koko homma pitäisi aloittaa? Mitä kaikkea pitää säätää? Entä jos teen jotain väärin?

Nyt tiedän, että alkuun tarvitset vain yhden asian: yksinkertaisen lomakkeen, jolla ihmiset voivat liittyä listallesi. Tämän voi tehdä kirjaimellisesti viidessä minuutissa. 

Jos kaipaat kuvallisia ohjeita formin tekemiseen, saat ne ilmaisesta oppaastani “5 päivän pikakäynnistys sähköpostilistaan”. 

Muista: täydellisyys on aloittamisen vihollinen.

Olen nähnyt liian monen yrittäjän jäävän hiomaan lomaketta viikkokausiksi. He miettivät fontteja, värejä ja tekstejä. Samaan aikaan lista ei kerää yhtäkään tilaajaa.

Sähköpostilistan kerääminen alkaa liidimagneettista

“Tilaa uutiskirjeeni” on lause, joka ei enää toimi. Kukaan ei kaipaa lisää sähköposteja postilaatikkoonsa. 

Sen sijaan jokainen meistä haluaa ratkaisuja ongelmiimme – ja mielellään nopeasti.

Siksi tarvitset liidimagneetin. Se kuulostaa hienolta termiltä, mutta kyseessä on yksinkertaisesti jokin hyödyllinen materiaali, jonka annat tilaajillesi. 

Se voi olla vaikka PDF-opas, minikurssi, tarkistuslista tai valmennusvideo.

Omalle listallani liittyessä tarjoan “5 päivän pikakäynnistys” -opasta, koska huomasin että monella on sama haaste kuin itselläni aikoinaan – he haluavat sähköpostilistan, mutta eivät tiedä mistä aloittaa.

Parhaat liidimagneetit syntyvät, kun kuuntelet asiakkaitasi. Mitä he kysyvät sinulta toistuvasti? Mihin ongelmaan he hakevat ratkaisua? 

Vastaa tähän tarpeeseen liidimagneettisi avulla. Kun liidimagneettisi ratkaisee oikean ongelman, ihmiset suorastaan jonottavat saadakseen sen.

Sähköpostilistan kasvattaminen tehokkaasti

Yleisin virhe, jonka näen, on tilauslomakkeen piilottaminen sivun alareunaan. Siellä se on kuin ujo myyjä, joka seisoo nurkan takana toivoen että joku huomaisi hänet.

Sen sijaan tee listasi näkyväksi. Itse epäröin tätä aluksi – pelkäsin että ihmiset ärsyyntyisivät jos lomake on liian näkyvästi esillä. 

Mutta totuus on, että suurin osa sivustosi kävijöistä ei koskaan vieritä sivua alas asti. Jos haluat heidän liittyvän listallesi, sinun täytyy tehdä se helpoksi.

Laita tilauslomake etusivun yläosaan, missä se näkyy nopeasti. Lisää se myös blogiartikkeleihin – jos joku lukee blogiasi ja tykkää lukemastaan, hän todennäköisesti haluaa kuulla sinulta lisää. 

Myös pop-up ikkuna toimii myös yllättävän hyvin, vaikka moni pelkää niiden ärsyttävän kävijöitä. Todellisuudessa hyvin ajoitettu ja relevantti pop-up voi moninkertaistaa liittymiset.

Sähköpostilistaa ylläpidetään automaatioilla

“Mitä minä kirjoitan listalleni?” on kysymys, joka estää monia edes aloittamasta. Vaikka oikeastaan se on vasta tulevaisuuden ongelma!

Yksi asia mitä pelätään paljon on, että sähköpostien kirjoittaminen vie kaiken ajan. Jos et ole rakentanut automaatioita, niin näin saattaa käydäkin.

Automaatiot kuulostavat teknisiltä, mutta ne ovat yksinkertaisesti etukäteen kirjoitettuja viestejä, jotka lähtevät automaattisesti tietyissä tilanteissa. 

Automaatio, joka jokaisen yrittäjän on hyvä tehdä on tervetuloautomaatio.

Kun joku liittyy listallesi, hän saa heti tervetuloviestin – vaikka olisit itse nukkumassa. Muutaman päivän päästä lähtee seuraava viesti, jossa kysyt miten liidimagneetti toimi. Ja taas muutaman päivän päästä jaat ehkä jonkin hyödyllisen vinkin.

Näin rakennat suhteen uuteen tilaajaasi ilman, että sinun tarvitsee muistaa tai tehdä mitään manuaalisesti. Pieni oma markkinointitiimi, joka työskentelee puolestasi 24/7. Ja mikä parasta – voit kirjoittaa kaikki viestit etukäteen, kun sinulle parhaiten sopii.

Kun automaatiot ovat kunnossa, sähköpostilistan ylläpito on yllättävän kevyttä. Itse varaan kalenteristani 30-60 minuuttia joka maanantai. Katson montako uutta tilaajaa on tullut, tarkistan avausprosentit, ideoin viikkoviestin (ellen ole jo ajastanut sitä) ja suunnittelen seuraavan viikon stepit listan kasvattamiseksi. Siinä kaikki.

Tärkeintä on pitää tekeminen säännöllisenä mutta kevyenä. Parempi lähettää yksi lyhyt viesti viikossa kuin kirjoittaa kolmen tunnin eepos kerran kuussa. Pysyt tällä tavalla paremmin listalaistesi mielissäkin!

Listasi ei vaadi täydellisyyttä – se vaatii johdonmukaista tekemistä, kuten kaiken markkinoinnin tekeminen!

Ajattele sähköpostilistaa pitkän aikavälin investointina. Jokainen joka liittyy listallesi, voi olla asiakkaasi tulevaisuudessa. Jokainen viesti, jonka lähetät, rakentaa tilaajiisi luottamusta, jota on oltava ennen asiakkuutta.. Ja kun heillä tulee tarve palvelullesi, olet ensimmäinen kenen puoleen he kääntyvät.

Aloita sähköpostilistan luominen tänään

Jos olet lukenut tänne asti, tiedät jo enemmän kuin 90% yrittäjistä. Enää tarvitset vain ensimmäisen askeleen. Se ei tarvitse olla iso – voit vaikka vain luoda tilin Aweberiin*. Huomenna voit tehdä ensimmäisen lomakkeen. Ylihuomenna kirjoittaa tervetuloviestin.

Jos kaipaat mallipohjia lomakkeen ja tervetuloviestin teksteihin, niin olet tehnyt ne maksuttomaan oppaaseeni.

Tärkeintä on aloittaa. Jokainen päivä ilman sähköpostilistaa on päivä, jolloin potentiaaliset asiakkaasi lipuvat ohi. He käyvät sivuillasi, mutta sinulla ei ole tapaa pysyä yhteydessä heihin.

Valmis aloittamaan? Hyvä, anna palaa!

TAGS:DigibisnesMarkkinointi
0 Comments
Share

You May Also Like

Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija tarvitsee sellaisen?

November 12, 2024

Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

November 8, 2024

Miksi sähköpostilista ei kasva? 5 yleisintä syytä (ja ratkaisut)

November 4, 2024

Leave a Comment Cancel Comment

Previous Post
Sähköpostilista vai some – kumpi kannattaa valita yrittäjänä?
Next Post
Miksi sähköpostilista ei kasva? 5 yleisintä syytä (ja ratkaisut)
Moi mä oon Sari!

Moi mä oon Sari!

Konttorirottailuun kyllästynyt bisnesvalmentaja, joka auttaa naisia rakentamaan bisneksen verkkoon ja saavuttamaan vapaamman elämän, jossa ei tarvitse odotella aina vaan seuraavaa lomaa. Löydät mut Instasta tunnuksella @saribrunberg

Recent Posts

  • Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija- yrittäjä tarvitsee sellaisen?

    Mikä on liidimagneetti ja miksi jokainen asiantuntija tarvitsee sellaisen?

    November 12, 2024
  • Näin myyt premiumvalmennusta vähemmällä vaivalla enemmän

    Premiumvalmentajan opas ajankäytön optimointiin: Miten myydä premiumvalmennusta enemmän tekemällä vähemmän?

    November 11, 2024
  • Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

    Lopeta somen orjana oleminen: Näin sähköpostilista tuo asiakkaita ilman jatkuvaa postailua

    November 8, 2024

Copyright 2024 Kaaos Consulting Oy Site Powered by Pix & Hue.

Käytämme keksejä, jotta pystymme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen sisällön. Voit sortata keksejä klikkaamalla "Cookie Settings" tai hyväksyä ne klikkaamalla "Accept All".
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT